Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Flera års trafikkaos

När Västlänken byggs kommer Göteborgs innerstad att vara en byggarbetsplats under flera år. Men politikerna i Göteborg ser fram emot att kaoset ska starta.
- Korsvägen och Örgrytevägen grävs upp.
- Trafiken i Allén leds om eftersom det blir en stor grop från Hagakyrkan till Vallgraven.
- Södra älvstranden mellan Göta älvbron och Packhusplatsen blir åter en byggarbetsplats under flera år.
Helvetet? Nej, Västlänken.
Under nio år ska järnvägstunneln under Göteborg byggas. Om och när den beslutas alltså. Ännu finns inga pengar för projektet.
Jan Hallberg, moderat kommunalråd, menar att det större problemet med Västlänken kanske trots allt inte är att få fram drygt 14 miljarder kronor till tunneln utan att övertyga göteborgarna om att stå ut under byggskedet.
- Jag tror inte att de som genomför det här projektet kommer att bli hyllade i en nära framtid, säger Hallberg.
För den som tittar på Banverkets kartor över hur centrala Göteborg kommer att påverkas under byggperioden är det lätt att hålla med. För även om stationerna blir ganska diskreta när de står klara vid Korsvägen och Hagaparken så kommer stora delar av centrala Göteborg att vara en byggplats under många år. Orsaken är leran.
De sträckor där tunneln går i berg kan sprängas utan någon större påverkan på stadsmiljön. Men drygt fem kilometer av den drygt åtta kilometer långa tunneln kommer att byggas i leran och det görs ovanifrån. Först grävs ett dike som man sedan lägger ett lock på.
Planarkitekten Lennart Widén har arbetat med stadsbyggnadskontorets program för Västlänken. För tillfället ligger arbetet på is i väntan på regeringsbeslut och pengar.
Lennart Widén visar på kartan hur dansrestaurangen Rondo måste rivas och säger att Lisebergs huvudentré stängs under flera år.
- Det finns inte analyserat i detalj hur det ska gå till.
Det roliga börjar när bygget är klart. Socialdemokraten Anneli Hulthén, Göteborgs nya starka kvinna, längtar efter byggstart:
- Jag kommer att vara väldigt glad den dagen då jag kan säga att nu gäller det att ha tålamod för nu börjar stöket.
Anneli Hulthén säger att de har goda erfarenheter av Vägverkets arbete med alternativvägar under bygget av Götatunneln.
- Det gäller att hela tiden prata och kommunicera.

Men blev det inte konstigt att köra hela idéprocessen om Södra älvstranden när hälften av den inte kommer att bebyggas förrän om kanske 20 år?

- Himla tråkigt att det blev så, fast å andra sidan har vi fått mer diskussion och mer tid för eftertanke. Ibland är det bra med en tankepaus i arbetet, det blir bättre resultat i slutändan.

Många är missnöjda och menar att alltihop bara var ett spel för gallerierna. Är du inte orolig för att förtroendet hos allmänheten sviktar?

- Det är inte så många som är missnöjda. Och det tycker jag inte att man ska vara heller. Alla dessa som varit delaktiga, deras arbete har inte varit bortkastat, Det tas till vara.

Men om bygget inte kommer igång före 2021?

- Då får vi göra något. Men jag vill inte spekulera i det. Vad en plan B skulle innehålla får vi se den dagen det blir aktuellt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.