Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Skiss över de nya färjorna.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Finska färjor på Göta älv

Västtrafik köper finskt. Uudenkaupungin Työvene Oy får leverera två färjor för Älvskytteln i Göteborg.

Den första nya färjan levereras till Västtrafik hösten 2014 och den andra i början av 2015.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Kostnaden för de två färjorna blir 100 miljoner kronor.

De nya färjorna blir dubbeländade vilket innebär att de inte behöver vända vid bryggorna.

– Det förkortar restiden samtidigt som kapaciteten höjs. De nya färjorna klarar att ta 300 resenärer varav 80 med cykel, säger Jarl Samuelsson, ansvarig för båttrafiken på Västtrafik.  

– Det finns ett stort behov av en snabb och smidig trafik över älven. För att klara ökat resande behövs nya färjor som är anpassade för fler resenärer med cykel, säger Samuelsson.

Färjorna kommer att utformas så det blir möjligt att testa nya tekniska lösningar och mer miljövänlig drift.

Målet är att färjorna på sikt ska drivas utan fossila drivmedel.

Färjorna kommer att köras av Styrsöbolaget, som en del i uppdraget för Södra skärgården och Älvtrafiken med trafikstart 2014. 

De nya färjorna ersätter äldre fartyg med mindre utrymme för resenäer och cyklar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.