Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Här ska tornet byggas tillsammans med 15 kvarter med bostäder, kontor, handel och service.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Fem i slutstrid om att få rita nya skrapan

Britter, amerikaner, fransmän och svenskar kämpar om att få rita Karlavagnstornet på Lindholmen i Göteborg, huset som kan bli Nordens högsta.

58 arkitektkontor kände sig manade att ge sig in i tävlingen om att få rita Karlavagnstornet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Nu återstår fem utvalda finalister: Ian Simpson Architects (Storbritannien), Manuelle Gautrand Architects (Frankrike), SOM (USA/Storbritannien), Wingårdhs Arkitektkontor från Sverige och Zaha Hadid Architects (Storbritannien).

På måndagen samlades finalisterna på Lindholmen för att gå igenom förutsättningarna och för att ta en närmare titt på det som ska bli Karlavagnsplatsen. Förutom den spektakulära jätteskrapan som planeras bli 60 våningar och 201 meter hög, ska där även byggas totalt 15 kvarter med bostäder, kontor, handel och service. I dag är det en parkeringsplats.

Ian Simpson ser fram mot en spännande möjlighet att vara med om en stadsomvandling.

- Det här området behöver något speciellt, något riktigt stort, säger han.

Men ett högt hus måste också matchas med hus i varierande höjd, menar han.

- Annars blir det som ett stearinljus som sticker upp.

Själv bor han i ett höghus i Manchester, som han själv ritat, på översta våningsplanet, 48:e våningen.

En annan av finalisterna är Manuelle Gautrands arkitektbyrå. Gautrand är förtjust i skyskrapor och i de nordiska länderna. I Köpenhamn hade hon ett högt projekt på gång men det blev stoppat i sista stund av finanskrisen.

- Väldigt frustrerande, säger hon.

Nu hoppas hon på Lindholmen i stället, även om förutsättningarna här är helt annorlunda. Hon tänker inte ta med sig några idéer från Köpenhamn.

- Jag tycker om att arbeta i en kontext, det är viktigt. Underbart också att staden ligger så nära havet och har förbindelse med Oslo och Köpenhamn. Ett torn kan bli en ikon som skulle kunna ses från havet.

Men hon känner sig också lockad av önskemålen om innovation när det gäller skyskrapan och har tankar om gemensamma utrymmen och ett nytt sätt att bo.

Skidmore Owings & Merrill (SOM), arkitektkontoret som ritat åtskilliga ikonbyggnader, bland annat Burj Khalifa i Dubai, har skickat två medarbetare från Londonkontoret.

De drar paralleller till London och utvecklingen på olika sidor av Themsen.

- Det som är lockande med det här projektet är att föra staden över älven, och den energi det ger när nya områden får liv, säger Peter Jackson.

Alban Herlitz, projektutvecklingschef på byggkoncernen SEFA AB och en av initiativtagarna till tävlingen, är glatt förvånad över att intresset varit så stort.

- Vi hade inte räknat med så många, normalt brukar ett 20-tal byråer anmäla intresse. Det är en fantastisk bredd på teamen, alla har lite olika inriktning, säger han.

Stadsarkitekten Björn Siesjö som också suttit i juryn är nöjd med finalisterna.

- Det känns bra, de är inga duvungar. Från början hade vi ambitionen att släppa fram ett wild card, men i det här projektet funkade det inte. Kanske nästa gång.

Projektets viktigaste uppgift är enligt honom att väcka liv i området.

- Den här stadsdelen lider brist på folkliv. Skyskrapan är kanske mindre viktig, men det är ju en symbol förstås.

Varje finalist får 500 000 kronor för att utforma sitt förslag. Bidragen lämnas in anonymt senast den 13 maj 2014 och vinnaren tillkännages den 18 juni.

Initiativet till arkitekttävlingen togs av byggkoncernen SEFA AB och dess vd Ola Serneke i samråd med stadsbyggnadskontoret i Göteborg, Älvstrandens Utvecklings AB samt Sveriges Arkitekter.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.