Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Fatalt misstag i svår dimma

Att försöka landa i dimma på ett illa utrustat flygfält var ett fatalt misstag. Men lika ödesdigert var att packa ett plan fullt med flera av Polens viktigaste politiker och militärer.

Att inte sätta toppchefer på samma flygplan är A och O i säkerhetstänkandet på vilket större företag som helst. Samma regler gäller för ett lands politiska ledning.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

För svenska kungahuset gäller att Carl XVI Gustaf och kronprinsessan Victoria inte färdas i samma plan, eftersom hon är hans tronarvinge.

En katastrof som gårdagens polska skulle av dessa orsaker inte kunna inträffa i Sverige, tror Jan Hallenberg, professor i statsvetenskap vid Försvarshögskolan. En så stor svensk delegation som den polska i Smolensk har aldrig samlats i ett och samma plan, enligt hans bedömning.

– Tio till tjugo höjdare kanske, men här är det ju uppemot hundra, säger han till TT.

– Det här var en fruktansvärd felbedömning.

Fjärde försöket

Ett felaktigt beslut fattade också det polska planets piloter – med eller utan inrådan från sina mäktiga passagerare bak i planet.

Flygledningen vid militärfältet i Smolensk hade sagt åt piloterna att avbryta landningen, och flygplatsen uppges ha varit stängd. Den saknar teknisk utrustning som krävs för att navigera i dimma. Sikten uppgavs vid tillfället vara under 500 meter.

Av det skälet ville flygledarna omdirigera planet till Vitrysslands huvudstad Minsk eller till Moskva.

Men polackerna stod på sig och gjorde enligt ögonvittnen flera avbrutna försök att gå ned. Det var vid fjärde inflygningen som planet kolliderade med trädtopparna klockan 10.56 lokal tid i en skog en kilometer från fältet.

Det gjorde att planet slog till marken och spreds i småbitar. Samtliga 96 ombord dödades – varav åtta i besättningen.

Kropparna ska föras till Moskva för identifiering. Den polske presidenten Lech Kaczynskis kvarlevor har redan återfunnits.

Reportrar med tur

Journalisterna som i går följde den polske presidenten skulle enligt ursprungliga planer också ha varit med i det kraschade planet. Det fanns plats ombord, men de ansvariga tyckte att det blev för trångt.

Presskåren flyttades därför över till ett Yak-40. Detta mindre plan hade lättare att landa i dimman, vilket gjorde att massmedierna redan fanns på plats när presidentens planet kraschade.

Bland vrakresterna hittades planets båda inspelningsapparater – så kallade svarta lådor.

Rysslands president Dmitrij Medvedev utsåg premiärminister Vladimir Putin att leda en utredning i samarbete med polska myndigheter om orsaken till haveriet.

Planet var ett över 20 år gammalt Tupolev 154, en modell som utgjort stommen i det ryska passagerarflyget.

Polen har länge diskuterat att byta ut sina åldersstigna ryskbyggda regeringsplan, men beslutet har fördröjts av rädsla för väljares missnöje över höga utgifter.

– Vi vet alla att de här planen var i ett bedrövligt skick, sa förre utrikesministern Adam Rotfeld i går enligt Reuters.

En helikopter ägd av regeringen kraschade 2003 till följd av nedisning med dåvarande premiärministern Leszek Miller ombord. Alla överlevde det haveriet.

Gräl om planet

Den TU-154 som nu kraschade var ett av två större plan regeringen förfogade över. Till följd av tekniska problem har oftast bara ett varit i bruk, varför president Kaczynski och premiärminister Donald Tusk flera gånger grälat om vem av dem som har företrädesrätt till planet.

Det nu kraschade planet hade varit inne på en större översyn i december. Aleksej Gusev, chef för underhållsverkstaden som utförde arbetet, sa till polsk tv att planet inte bör ha haft några tekniska problem.

– När planet togs in till service hade det gjort 5 004 flygtimmar och 1 823 landningar vilket inte är mycket för ett plan av den här klassen, sa Gusev.

En expert på ryskt flyg, Paul Duffy, gjorde 2004 en värdering av säkerheten hos TU-154 för BBC:s nätsida.

Då hade 28 förstörts av de omkring 1 000 plan som byggts. Väldigt få hade dock havererat till följd av tekniska problem.

– TU-154 opererar i regioner med inte särskilt bra trafikkontroll och navigeringsutrustning och i väldigt dåliga väderförhållanden, framhöll Duffy vid tillfället.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.