Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Falsk reklam för rynkkräm

Krämer som tar bort rynkor? Det låter för bra för att vara sant - vilket det är också.

Nu har Marknadsdomstolen slagit fast att L'Oréal Sverige inte får påstå, varken i ord eller bild, att deras ansiktskrämer minskar eller tar bort rynkor.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det var under förra våren som Konsumentombudsmannen tog L'Oréal till domstol. Målet handlade om två annonser för skönhetskrämer. I den ena, för Lâncome High Resolution, intygade en "Dr Ruggiero" att krämen slätade ut rynkor med 70 procent på bara en månad.

I den andra annonsen utlovades ännu större förbättring. Krämen Vichy Life Active Pro påstods minska rynkorna, alternativt att de skulle försvinna helt.

I målet hävdade KO att L'Oréals marknadsföring är överdriven och vilseledande, och hänvisade både till medicinsk expertis samt tidigare domar i Marknadsdomstolen.

– Domen är en stor framgång och vägledande för alla företag som marknadsför skönhetskrämer. det blir nu tydligare vad man inte får påstå vare sig i ord eller bild i marknadsföringen, säger Agneta Broberg, ställföreträdande KO.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.