Nu har Marknadsdomstolen slagit fast att L'Oréal Sverige inte får påstå, varken i ord eller bild, att deras ansiktskrämer minskar eller tar bort rynkor.
Det var under förra våren som Konsumentombudsmannen tog L'Oréal till domstol. Målet handlade om två annonser för skönhetskrämer. I den ena, för Lâncome High Resolution, intygade en "Dr Ruggiero" att krämen slätade ut rynkor med 70 procent på bara en månad.
I den andra annonsen utlovades ännu större förbättring. Krämen Vichy Life Active Pro påstods minska rynkorna, alternativt att de skulle försvinna helt.
I målet hävdade KO att L'Oréals marknadsföring är överdriven och vilseledande, och hänvisade både till medicinsk expertis samt tidigare domar i Marknadsdomstolen.
– Domen är en stor framgång och vägledande för alla företag som marknadsför skönhetskrämer. det blir nu tydligare vad man inte får påstå vare sig i ord eller bild i marknadsföringen, säger Agneta Broberg, ställföreträdande KO.