Fakta: Två års kamp för överlevnad

ANNONS
|

2010

26 januari. Avtalet om att Spyker Cars köper Saabs biltillverkning av GM är klar. Saab lever vidare.

23 februari. Spyker Cars och GM undertecknar köpekontraktet. Bolaget heter Saab Spyker Automobiles. Victor Muller blir styrelsens ordförande. Spyker Cars och Saab Automobile blev dotterbolag till Spyker Cars NV.

27 augusti. Första halvåret gör bolaget en förlust på 1,3 miljarder kronor.

9 september. Saabs ledningen förklarar att målet för 2011 är 80 000 bilar.

29 oktober. Prognos för bilförsäljningen 2010: 30 000 – 35 000 bilar.

19 november. 200 visstidsanställda får sluta på Saab Automobile.

Victor Muller: " Det finns absolut ingen anledning till oro.

ANNONS

2011

5 januari. Försäljningssiffrorna för 2010 är klara – 28 284 bilar.

24 februari. Den ryske affärsmannen Vladimir Antonov vill bli delägare i Saab Automobile. "Det är en tidsfråga innan jag blir det."

25 mars. Företaget meddelar att Jan Åke Jonsson lämnar vd-posten i samband med årsstämman 19 maj. Victor Muller blir tillförordnad vd.

30 mars. Logistikföretaget Schenker får inte betalt och stoppar leveranser.

Saabs produktion stannar

5 april. Bilproduktionen stannar helt.

2 maj. Saab kommer överens om partnerskap med kinesiska Hawtai Motor.

12 maj. Hawtaiaffären havererar.

16 maj. Ett nytt avtal kommer, nu med kinesiska Youngman och Pang Da.

17 maj. Victor Muller ber de anställda om ursäkt för turbulensen runt Saab: "Den ska aldrig hända igen."

19 maj. Spyker Cars N.V. byter namn till Swedish Automobile N.V. som i sin tur äger Saab Automobile.

7 juni. Sammanlagt tre och en halv dags arbete, sedan stoppar bilproduktionen åter.

Problem med löner

23 juni. Saab kan inte betala löner.

26 juni. Ledamöter hoppar av Saabs styrelse. Bara Victor Muller är kvar.

28 juni. Saab Automobile betalar ut de anställdas löner, efter att ha fått ett lån på 25 miljoner euro hos fonden Gemini.

7 juli. Hemfosa fastigheter köper Saabs fastighetsbolag, affären är värd 255 miljoner kronor.

ANNONS

26 juli. 1 600 tjänstemän får beskedet: Ni får ingen lön. Företaget har inga pengar.

3 augusti. Moderbolaget Swedish Automobile säljer via en nyemission fem miljoner aktier, värda cirka 64 miljoner kronor. Tjänstemännen kan få sina löner.

24 augusti. Saab kan inte betala Metallarbetarnas löner. Kronofogden har bara hittat 3,2 miljoner kronor på Saabs tillgängliga bankkonton.

31 augusti. Delårsrapport: Swedish Automobile gör en förlust på 1,8 miljarder kronor första halvåret.

Ansöker om rekonstruktion

7 september. Saab Automobile ansöker om rekonstruktion hos tingsrätten i Vänersborg.

8 september. Vänersborgs tingsrätt säger nej till rekonstruktion av Saab Automobile.

12 september. Saab Automobile samt dotterbolagen Saab Automobile Tools och Saab Automobile Powertrain överklagar Vänersborgs tingsrätts beslut att inte bevilja rekonstruktion. Unionen och Ledarna lämnar var för sig in en konkursansökan för Saab Automobil, Saab Powertrain och Saab Tools.

19 september. IF Metall lämnar in en ansökan om konkurs för Saab Automobile.

21 september. En oenig hovrätt för västra Sverige säger ja till Saab Automobiles rekonstruktion. De anställdas löner tas över av den statliga lönegarantin. Advokaten Guy Lofalk blir rekonstruktör.

Stoppar konkurs

3 oktober. Unionen drar tillbaka sina konkursansökningar liksom tidigare IF Metall och Ledarna.

5 oktober. Utbetalningen av de 640 miljoner kronor som Saab Automobile väntar från Youngman och Pang Da är försenad.

ANNONS

21 oktober. Vänersborgs tingsrätt får en ansökan från Guy Lofalk om att rekonstruktionen ska avbrytas.

23 oktober. Victor Muller avvisar ett bud från Pang Da och Youngman där de, enligt Muller, är beredda att betala runt 200 miljoner kronor för hundra procent av Saab Automobile.

28 oktober. Pang Da och Youngman köper samtliga aktier i biltillverkaren Saab Automobile. Prislappen är på 100 miljoner euro. Rekonstruktionen fortsätter.

28 oktober. Pang Da och Youngman ska köpa samtliga aktier i biltillverkaren Saab Automobile. Prislappen är på 100 miljoner euro. Rekonstruktionen fortsätter. Flera parter måste godkänna.

7 november. GM meddelar att bolaget inte tänker överföra de tekniklicenser som behövs för att bygga tre Saab-modeller till den planerade ägarkonstellationen.

2 december. GM får ett nytt bud om att lösa ut bolagets intressen i Saab Automobile. Det går ut på att Youngman och Bank of China köper mindre hälften av bolaget.

6 december. GM kan inte acceptera ett förslag om att en kinesisk bank går in som delägare i Swedish Automobile (Swan).

7 december. Begäran om att rekonstruktionen av Saab Automobile upphör kommer in till tingsrätten.

19 december: Victor Muller ger upp och begär Saab i konkurs.

ANNONS