Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Arkivbild.

Facebook ger ryssmaterial till kongressen

Facebook planerar att i dag lämna in kopior på omkring 3 000 politiska annonser till utredare i USA:s kongress.

Annonserna köptes enligt det sociala nätverket troligen av människor i Ryssland, under månaderna före och efter USA:s presidentval förra året.

Facebook, världens största sociala nätverk, har blivit en primär plattform för politiska annonser på internet eftersom det har en bred räckvidd och ger annonsörer stora möjligheter att rikta in sig på en viss målgrupp.

De 3 000 annonserna från ryska "trollfabriker" kunde kopplas till 470 Facebookkonton, varifrån aggressivt och splittrande innehåll har spridits. Annonseringen pågick fram till i maj 2017. Facebook har sedan dess ändrat sina regler och stängt ned kontona.

USA:s underrättelsemyndigheter har sagt att Ryssland påverkade presidentvalet 2016, däribland genom att använda sig av sociala medier och så kallade "troll" för att sprida falska nyheter i syfte att påverka folks åsikter. Flera utskott i kongressens två kamrar utreder anklagelserna om rysk inblandning i presidentvalet.