Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Första steget mot en ny tunnel

Nu börjar bygget av det första riktigt stora projektet i det västsvenska paketet. Om fem år ska Marieholmstunneln svälja nästan hälften av Tingstadstunnelns trafik.

Regnet slår och blåsten håller en fart som får paraplyerna att vända sig. Röde orm tornar upp sig till höger. Marieholmsgatan tar slut i en återvändsgränd och en stor plan med grus och Göteborgslera öppnar sig framför oss.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Helena Söderberg, projektchef på Trafikverkets entreprenör Züblin, tar ett par steg upp på en ramp och pekar ned mot ett kvadratiskt område.

- Allt det vi bygger nu är provisoriskt. Det ska rivas igen sedan, säger hon.

Precis här ska Marieholmstunneln gå ned i älven, för att komma upp ungefär i höjd med GP:s tryckeri. Hela tunneln ska bli 500 meter – och 300 meter av sträckan kommer att bestå av element som ska sänkas ned i vattnet.

Stein Kleiven, Trafikverkets projektledare för Marieholmstunneln, berättar att ett krav vid upphandlingen var att entreprenören har erfarenhet att bygga sänktunnlar. Det begränsade urvalet. I Sverige har ytterst få liknande projekt genomförts. Den senaste ingår i Citybanan i Stockholm och byggdes av tyska Züblin, som också fått uppdraget här i Göteborg.

En grävare skopar upp lera på flaket av en lastbil. Den stora planen framför oss ska bli en 120 meter lång torrdocka, där de tre sektionerna till tunneln ska gjutas för att sedan sänkas ned i älven.

Varje del kommer att väga 25 000 ton, och till skillnad från ramperna på de båda sidorna av älven ska de inte pålas fast utan "flyta" i leran på botten. Där ska först ett stort dike schaktas, så att älvens djup blir detsamma när tunneln väl är på plats.

- Det är en svår teknisk utmaning. Men vi kommer att lösa det, säger Helena Söderberg.

Själva torrdockan ska vara klar i mars nästa år. Två år senare ska de tre sektionerna ligga på plats i älven. Då har torrdockan gjort sitt, och i stället kommer en nedfartsramp till tunneln att byggas på samma plats.

Precis intill tunnelbygget jobbar andra entreprenörer med bygget av den nya järnvägsbron Södra Marieholmsbron. Tillsammans går de projekten under samlingsnamnet Marieholmsförbindelsen, och tunneln ingår i det västsvenska paketet.

Syftet med Marieholmsbron är att minska störningar i tågtrafiken och öppna för mer godstransporter till hamnen. Marieholmstunneln ska i första hand avlasta Tingstadstunneln.

- Trafiksituationen är oerhört känslig. Vi har ju egentligen bara två älvförbindelser i dag, Älvsborgsbron och Tingstadstunneln. Det är väldigt sårbart, säger Per Rydberg, Trafikverkets projektchef för Marieholmsförbindelsen.

I dag passerar ungefär 100 000 till 120 000 fordon genom Tingstadstunneln en vanlig dag. Förhoppningen är att ungefär 50 000 ska välja Marieholmstunneln när den är klar 2020.

- Det blir en avsevärd förbättring, säger Per Rydberg.

Tunnelbygget har en budget på 3,5 miljarder kronor, i 2009 års prisnivå, och som mest kommer projektet att sysselsätta omkring 600 personer. Det är ett stort projekt på många sätt: 30 företag med omkring 600 anställda har tvingats flytta för att ge plats.

- Vi har lagt ungefär en halv miljard på fastighetsköp, konstaterar Per Rydberg.

Och inte minst: en miljon kubikmeter "massor" ska fraktas undan. En del av det är förorenat av industrier som legat i området och måste saneras. Annat är ren lera som kommer att tas tillvara för att täcka gamla deponier i Torsviken och Ekered.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.