Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Företagare missnöjda med kommunen

Göteborgs stad får fortsatt svaga betyg av stadens företagare i Svenskt Näringslivs undersökning om företagsklimatet. Nu satsar kommunen på en företagslots och serviceutbildning.

I Svenskt näringslivs senaste enkätundersökning av företagsklimatet får 44 kommuner underkänt, 21 kommuner får betyget bra, och 255 får betyget inte bättre betyg än godtagbart av företagarna – och Göteborg befinner sig i gruppen av medelmåttor, som under flera år fått se fallande betygskurvor. Undersökningen är gjord bland 31 000 företag i landet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Att Göteborgs företagsklimat upplevs som försämrat av företagen, kommer inte som en nyhet för Business Region Göteborg, som sedan några veckor tillbaka är huvudansvarigt för att leda förbättringsarbetet.

- Trenden för Göteborg är fortfarande nedåt inom alla områden utom tre, fyra stycken. Det är klart det att det inte är roligt, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg, men konstaterar att Göteborg är en stor stad med stora organisationer och att man får räkna med att det kommer att ta två, tre år att vända på utvecklingen.

- Under 2011 startade ett förbättringsarbete i Göteborg där samtliga förvaltningar som har med myndighetsutövande att göra ska genomföra ett förbättringsarbete. Och 2012 fattade Göteborgs stad ett beslut om att företagsklimatet är ett av de prioriterade målen. Det måste upp, säger han.

Första steget var att i slutet på förra året införa en Företagslots, som ska hjälpa små och medelstora företag att hitta rätt i den stora administrativa apparaten i Göteborg, så att de snabbare kan hitta rätt förvaltning och person för att lösa olika problem.

- Till sommaren kommer ett antal hundra tjänstemän kommer att sättas i utbildning i service och bemötande under fyra dagar. Och vi måste också söka en närmare dialog mellan politiken den breda massa och företag. Det kan vi se framför oss under 2013, säger Patrik Andersson.

Göteborg är inte ensamt bland storstäderna att se fallande betyg angående företagsklimatet sedan 2010. Varför det är så har Patrik Andersson ingen förklaring till, men menar att det finns ingen anledning att skylla ifrån sig, utan att förbättringsarbetet måste utgå från kommunen själv.

- Var och en måste arbeta med de förbättringsområden man har, och Göteborg stad kan man sammanfatta starkt med två saker: Det ena är attityder – hur vi bemöter. Det andra är effektivitet och hur snabbt ärendena går genom kommunapparaten för att få ett ja eller nej.

Från BRG ser man Skatteverket som en av de stora inspirationskällorna, som gått från att vara en av de mest avskydda myndigheterna i landet, till en av de mest uppskattade.

- Vi försöker lära av dem, utifrån hur Skatteverket hanterar sin myndighetsutövning, säger Patrik Andersson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.