Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

En 17-åriga flicka omkom i början av året vid en olycka på Drottningtorget.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Förare fick klarsignal vid tragisk spårvagnsolycka

När den 17-åriga flickan klättrade över kopplet mellan vagnarna fick föraren klarsignal och körde i väg. Flickan föll ner och släpades med 70 meter. Hon avled omedelbart.

Flickan och två pojkar var på väg till morgonens första pendeltåg mot Alingsås tidigt på morgonen 3 januari i år.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Tåget skulle gå klockan 05:17 och de småsprang mot Centralstationen.

På Drottningtorget stod ett spårvagnståg som skulle sättas i trafik på linje 3 mot Kålltorp sedan det rundat Hotell Eggers, föraren väntade på klarsignal vid Burggrevegatan.

De två pojkarna hoppade eller klättrade över kopplet mellan de två spårvagnarna på Drottningtorget.

När flickan skulle ta samma genväg fick föraren klarsignal och körde iväg. Då var klockan 05:15:10.

Föraren i en bil som fått rött ljus och väntade i sin bil upptäckte vad som hände och tutade på spårvagnsföraren som stannade.

När hon gick ut fick hon se flickan ligga vid de främsta hjulen på andra vagnen. Hon gick tillbaka in i vagnen och larmade trafikledningen som larmade ambulans och polis.

Det visar den utredning om olyckan som genomförts av GS Spårvagn.

- En oerhört tragisk olycka, säger Peter Winberg, trafiksäkerhetschef på GS Spårvagn. Vi måste försöka se till att något liknande inte upprepas.

Sedan 1990-talet har det blivit ovanligare med spårvagnståg med två eller tre vagnar där man kunnat klättra mellan vagnarna.

Trafikkontoret har låtit montera staket mellan spåren på många hållplatser.

Men där olyckan inträffade finns inget staket.

För att hindra klättring över kopplen och att ungdomar åker på kopplen har Göteborgs Spårvagnar testat flera olika anordningar under årens lopp men inga har varit särskilt effektiva.

- Vi skall nu utreda om det går att montera något slags spännband mellan vagnarna, säger Winberg. Ungefär samma typ som används för avspärrningar vid säkerhetskontrollen på flygplatser, en band man rullar ut och fäster på den andra vagnen.

- Det går naturligtvis att forcera ett sådant band men det kan förhoppningsvis hindra de flesta från att välja genvägen mellan vagnarna samtidigt som det inte erbjuder ett extra stöd för ungar som försöker åka på kopplen mellan hållplatserna.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.