Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Föga jubel för test av sexåringar

Alla sexåringar ska göra ett mognadstest inför skolstarten för att man ska kunna upptäcka dem som behöver extra stöd i första klass, föreslår Moderaternas nya skolpolitiska talesperson Tomas Tobé.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

-Med ett test kan man lättare hitta de elever som har svårigheter, säger han till Svenska Dagbladet. -Jag vill arbeta fram en modell som innebär att vi både får ett test och tidigare insatser. Vi har väldigt mycket extrastöd som kommer in i den svenska skolan, men det kommer först senare. Vi har en form av vänta-och-se-mentalitet i skolan som jag vill ändra på, säger Tomas Tobé till TT.

Det handlar inte om att med testet avgöra om 6-åringen får börja i skolan eller inte.

-Nej, det handlar snarare om att identifiera de elever som har inlärningssvårigheter. Det här fungerar inte överallt. Vi har ett problem med likvärdigheten i skolan, och då tror jag det vore bättre om vi kunde få fram en obligatorisk modell för detta.

Förslaget ska vara klart mot slutet av året och Tobé hoppas få med övriga allianspartier på förslaget.

Socialdemokraternas skolpolitiske talesman Ibrahim Baylan ger inte mycket för Tomas Tobés förslag om mognadstest.

-De allra flesta lärare ser vilka som inte hänger med. Det är inte det som är problemet. Det finns ju inte resurser att sätta in. Här har vi en regeringsföreträdare som föreslår att man ska mognadstesta när samma regering sparar 1,5 miljarder kronor på skolan de närmaste två åren, säger han till TT. -Menar man allvar med att hjälpa alla barn från början, då måste man också vara beredd att investera i skolan. Prioriterar man skattesänkningar och spar in på skolan, så blir det inte bättre av att man mognadstestar alla barn, säger Baylan.

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) avböjer att kommentera Tomas Tobés förslag, men ordförande i Folkpartiets skolpolitiska grupp Tina Acketoft ger inte mycket för förslaget.

-Det är inte det som är problemet. Problemet är att vi inte har haft en förskola som varit en riktig skolform förrän alldeles nyligen och vi har inte heller haft lärare som varit specialutbildade för att ta hand om de unga eleverna. Det är där man ska sätta in krutet, vilket vi också gör nu, och då är det så att varenda elev som kommer in ska bli bedömda och för att se vilket stöd som måste sättas in och sen måste det stödet in blixtsnabbt, säger hon till TT. -Men en sorts färdighetsutvärdering av sexåringar, nej, det tycker jag inte är någon höjdare, säger Acketoft.