Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Får inte fortsätta besiktiga bussar

Det privata bilprovningsföretaget Besikta förlorar tillståndet att kontrollera bussar och lastbilar vid stationen i Partille.

Det sker efter att Sveriges Radio Göteborg i dag kunnat avslöja att stationen systematiskt genomfört undermåliga kontroller av bussar i linjetrafik. Radions granskning visade att stationen i Partille inte provkört bussarna, men ändå godkänt dem för trafik i många fall.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Läs mer: Bussar felaktigt besiktigade

När kontrollmyndigheten Swedac gjorde en kontroll fann de felaktigheter i 101 fall av 240. Transportsstyrelsens ansvarige tjänsteman för myndighetens besiktningsregler beskriver Besiktas kontroller som "Kalle Anka-besiktningar".


Christofer Erlandsson är områdeschef för Besikta i Göteborg och uppger att man nu dirigerar om tyngre fordon, bussar och lastbilar, till andra stationer.


- Det gäller bara stationen i Partille. Det olyckliga är att teknikerna som jobbar där är utbildade för att besiktiga bussar, de får göra alla momenten vid besiktningen, men de får inte köra fordonen på allmän väg och vid stationen ligger en bit av sträckan på allmän väg, säger Christofer Erlandsson.


Enligt honom har problemet uppstått i samband med att personal slutat och gått i pension. I höstas ska den siste anställde med D-körkort slutat, enligt Christofer Erlandsson.


- På de andra stationerna har vi personal med busskörkort och det har vi haft i Partille hela tiden också tidigare, men när de har slutat har man inte hunnit med och utbilda folk med busskortet.


Enligt radion ska detta ha pågått under ett års tid. På den tiden har ni väl haft möjlighet att rekrytera rätt personal eller utbilda den på plats?
-Hade det bara varit att man inte hade haft det missförståndet att det gick att göra så här hade det aldrig hänt. Allt har rört sig om den missuppfattningen man haft på Partillestationen. Vi har personal med busskörkort på alla våra andra stationer. Om du kollar med trafikskolorna är vi en stor kund där.


Är det inte rimligt att ni har en bemanning när ni tar över en station som motsvarar kompetensen som var där tidigare?
-Visst är det absolut rimligt. Vi har den bemanningen men på andra stationer, problemet är isolerat till Partille.


Har det varit en kostnadsfråga?
-Nej, absolut inte.


Hur kan man efter detta som vanlig konsument och personbilsägare lita på att era kontroller fungerar fullt ut?
-Det kan man lita på. Vi är granskade på det och där är vi godkända. Jag tror att alla i branschen vill göra rätt och riktigt. Här är det den mänskliga faktorn som spelat in. Det är olyckligt.

Kontrollmyndigheten Swedac fattade beslutet att dra tillbaka stationens tillstånd efter en tillsyn nyligen. Enligt Christofer Erlandsson hade stationen då alla papper i ordning. Han menar att ingen försökt fuska eller dölja att bussarna inte provkörts. Uppgiften har förts in i besiktningsprotokollen på en plats i handlingen som bussföretaget fått del av, men som inte skickats vidare till kontrollmyndigheten.

-Man blir lite förskräckt när man ser de här protokollen för det här är inte alls i linje med de föreskrifter som transportstyrelsen har meddelat, säger Mats Hjälm, ansvarig för besiktningsreglerna vid Transportsstyrelsen då han får se protokollen genom P4 Göteborg.
Provkörningen är ett av flera viktigt moment för att garantera att bussarna är trafiksäkra. Problem på bromsar, styrning och andra viktiga system kan avslöjas vid provkörningsmomentet.

Beslutet att dra in tillståndet, eller ackrediteringen som det egentligen heter är unikt. Om än tillfälligt. Enligt Roland Jonsson, teknisk chef vid Swedac är det första gången det sker med en ett bilprovningsorgan sedan besiktningsmarknaden avreglerades 2010.
Och hur länge det behöver dröja innan Besikta i Partille får kontrollera tyngre fordon igen vet han inte.
-Det kan ta en månad, flera månader eller återkallas helt. Det är mycket upp till den som har ackrediteringen, säger Roland Jonsson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.