Det är Transportstyrelsen som har ett så kallat artikel 29-förfarande om Tesla.
Det betyder att myndigheten utreder om Sverige ska stoppa Teslas försäljning i landet under ett halvår om man kommer fram till att det föreligger en allvarlig säkerhetsrisk.
Bilens säkerhetssystem uppdateras nämligen utom myndigheternas kontroll och det är det som Transportstyrelsen ska granska.
Gäller lyxmodell
Fallet gäller Teslas lyxvariant, Model S som 2015 fick en uppdatering som möjliggör för bilen att i stort sett köra sig själv under vissa förhållanden.
Detta strider enligt SvD mot europeiska regler där nya modeller testas i ett så kallat typningstest innan de får säljas.
Tesla har valt att typgodkänna sina bilar i Nederländerna, men svenska Transportstyrelsen anser inte att Teslas bilar beter sig enligt godkännandet och startade därför ärendet.
Ärendet ligger fortfarande öppet och även om myndigheten nu överväger att stänga det kan det öppnas igen om en olycka relaterad till självkörning hos Model S skulle ske i Sverige.
Stopp under halvår
– Vi har ett så kallat Artikel-29-förfarande om Tesla. Det betyder att vi utreder om Sverige ska stoppa Tesla att sälja bilar under ett halvår om det föreligger en allvarlig trafiksäkerhetsrisk, säger Anders Gunneriusson vid Transportstyrelsen till tidningen.
I ett mejl till SvD framför Teslas kommunikationschef i Sverige, Maria Lantz, följande:
"Tesla understryker att alla uppdateringar som introduceras i Europa till fullo harmonierar med EU:s samtliga krav för typgodkännande."