Många företag verkar redan ha fattat galoppen. Coop uppmuntrar oss att äta kött mindre ofta, Åhléns tar ställning mot begränsande könsnormer och H&M är ett av många välkända företag som gjort viktiga ställningstaganden mot främlingsfientlighet, skriver debattören.
Många företag verkar redan ha fattat galoppen. Coop uppmuntrar oss att äta kött mindre ofta, Åhléns tar ställning mot begränsande könsnormer och H&M är ett av många välkända företag som gjort viktiga ställningstaganden mot främlingsfientlighet, skriver debattören. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Företag vinner på att ta ställning i samhällsfrågor

Varannan svensk vill välja varumärken som visar samhällsengagemang, enligt en ny Sifoundersökning. Företag har mycket att vinna på att stå för något utöver vinstmaximering, skriver Frida Blom, varumärkesexpert på PR-byrån Westander.

ANNONS

Hälften av svenskarna, 48 procent, tycker det är ganska eller mycket viktigt att de varumärken de som konsumenter väljer visar samhällsengagemang, till exempel genom att ta ställning i en aktuell samhällsfråga. Det visar en Sifoundersökning beställd av PR-byrån Westander.

Undersökningen visar att vi konsumenter i mycket hög grad bryr oss om vad de företag vi köper varor och tjänster av står för. Det handlar alltså inte bara om vad företagen gör eller hur de gör det – det är viktigt också varför de gör det. Vi har förväntningar på företagen att vara samhällsaktörer.

Många företag verkar redan ha fattat galoppen. Coop uppmuntrar oss att äta kött mindre ofta, Åhléns tar ställning mot begränsande könsnormer och H&M är ett av många välkända företag som gjort viktiga ställningstaganden mot främlingsfientlighet.

ANNONS

Mer än vinstmaximering

Ett varumärke kan beskrivas som ett knippe associationer. Syftesdrivna varumärken bygger sin kommunikation på företagets mission och vilja att stå för något utöver vinstmaximering. Företaget visar hur det på ett eller annat sätt bidrar till en positiv samhällsutveckling, med ett budskap som är väl förankrat i kärnverksamheten.

Samhällsnyttan är uppenbar. Företag består av människor, som när de deltar i debatten inte kan undgå att bli engagerade. Samhällsengagerade människor tänker långsiktigt, får ökad kunskap och ser affärsmöjligheter som också bidrar till att lösa samhällsproblem. Det finns många samhällsutmaningar som inte kommer att finna sin lösning utan all den kompetens, innovationskraft och resursstyrka som finns i företagen.

Men även affärsnyttan är uppenbar. Fem skäl sammanfattar varför det är lönsamt att delta i samhällsdebatten.

1. Bygger varumärket. Deltagande i samhällsdebatten är den ultimata varumärkesbyggaren. Det har högre trovärdighet än betald annonsplats, är mer kostnadseffektivt och skapar mer förtroende. Att ta ställning externt uppmuntrar dessutom till ansvarstagande internt och minskar risken för förtroendekriser.

2. Stärker företagskulturen. Ett företag som deltar i debatten tvingas reflektera kring hur verksamheten bidrar till en positiv samhällsutveckling. Det stärker företagskulturen. Som anställda känner vi engagemang och stolthet när vi upplever oss som del av ett sammanhang.

3. Fördjupar kundrelationer. Engagerade och stolta medarbetare skapar ökad kundnytta och fördjupade kundrelationer. Som kunder betalar vi gärna mer till företag som kombinerar hög kvalitet med uttalade ambitioner att bidra till en positiv samhällsutveckling.

ANNONS

4. Skapar nya affärsmöjligheter. Genom att delta i debatten kan företaget få nya perspektiv, höja sin kompetens och knyta värdefulla externa kontakter. Stora samhällsutmaningar, som klimatförändringen och integrationen, innebär också nya affärsmöjligheter.

5. Blir en mer attraktiv arbetsgivare. Ett företag som tydliggör sitt samhällsengagemang genom att delta i debatten upplevs av många som en mer sympatisk arbetsgivare. Företaget kan enklare rekrytera rätt personer och behåller medarbetarna längre.

Vilka är då de konsumenter som enligt Sifoundersökningen värdesätter varumärken som visar samhällsengagemang? Hela 55 procent av kvinnorna gör det medan motsvarande siffra för männen är 42 procent. När det gäller ålder så är företagens samhällsengagemang viktigast för de yngsta och äldsta konsumenterna. Alla de företag som vill nå just kvinnliga och yngre målgrupper gör alltså extra klokt i att visa sitt samhällsengagemang.

Mer ansvartagande

Vi behöver fler syftesdrivna varumärken som kombinerar samhällsnytta och affärsnytta genom att ta ställning i debatten. Som konsumenter kan vi välja varumärken som står för något utöver vinstmaximering och därmed påverka företagen att bli mer ansvarstagande. Låt oss göra det.

Frida Blom

varumärkesexpert, Westander

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS