Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Experter till Göteborg City Airport under lördagen

Ryanair, Wizz Air och Gotlandsflyg får inte landa på Säve av säkerhetsskäl.

På fredagsmorgonen stoppades alla passagerarplan från Ryanair, Wizz Air, Sparrow och Gotlandsflyg på Göteborg City Airport i Säve. De fick i stället flyga till och ifrån Landvetters flygplats. Alla passagerare checkades först in på Säve och bussades till Landvetter och planen. Under fredagskvällen kom trafiken med Sparrow Aviation igång igen och Wizz Air meddelade att deras resenärer från lördag ska åka direkt från Landvetter och inte först till Säve.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Bakgrunden är en färsk analys som visar att mätvärdena för taxibanans bärighet inte stämmer överens med tidigare mätningar.

- Eftersom analysen och de siffrorna som vi hade sedan tidigare inte stämmer överens så tog vi detta på största allvar och har därför beslutat att begränsa flygtrafiken för tyngre flygplan, säger Annika Nyberg, vd för Göteborg City Airport.

Under fredagen fick ett specialistteam ta del av analysen. Under lördagen väntas experterna till Säve för en visuell bedömning.

- Vi vill ha en second opinion på vår bedömning av experterna. De kommer hit för att slå samman sin teoretiska bedömning och sin visuella bedömning. Därefter ska de ge oss åtgärdsförslag, som vi hoppas på redan under lördag kväll eller söndagen, säger Annika Nyberg.

Sju flighter berörs under fredagen, och tolv flighter under lördagen. Däremot är flygplatsen inte helt stängd, enbart de större flygplanen berörs. Just nu är beskedet att läget kommer att vara detsamma fram till torsdag 4 december.

- Vi kan i dagsläget tyvärr inte ge några exakta besked under hur lång tid det kommer att vara på det här viset. Just nu hanteras passagerarna på samma sätt som om de skulle ha flugit härifrån. De checkar in hos oss, går genom vår säkerhetskontroll, boardar och sedan, istället för att gå ombord på ett plan, går de ombord på en buss och körs till Landsvetter, säger Annika Nyberg.

- Från och med lördag gäller dock att resenärer med Wizz Air ska åka direkt från Landvetter och inte först till Säve, berättar Annika Nyberg senare på kvällen.

Mer information om det finns på Wizz Airs hemsida.

Förändringarna skapar stora förseningar hos flygbolagen som normalt flyger på Göteborg City Airport.

- Det är oerhört beklagligt och skapar stora konsekvenser för såväl våra flygbolag som passagerare. Varje förseningsminut får konsekvenser. Processen med ledtiderna blir lång, säger Annika Nyberg.

Hon berättar att man normalt gör tre dagliga visuella kontroller av landningsbana och taxibana. Den senaste bärighetsanalysen hon känner till gjordes 2006.

Under sommaren 2013 gjordes en försegling av banan, en förstärkning som behövdes på grund av slitaget.

- En sådan försegling har en livslängd på tre år.

Kan ni ha kört på en landningsbana och taxibana som varit riskabel?

- Nej, vi bedömer att det inte varit riskabelt. Varken utifrån ifrån alla säkerhetskrav som finns, de dagliga kontroller som görs eller utifrån kontakt med flygbolagen ser vi något som indikerar att problemet skulle ha varit långvariga.

Vid sjutiden på fredagskvällen förberedde sig resenärerna som skulle med kvällsflyget till Malaga. Vi träffar kompisgänget som åker för att fira en 50-årsdag i Spanien. Några större bekymmer tycker de inte att det är att behöva ta bussen till Landvetter, även om det känns lite snopet. Dessutom har det varit svårt att få information på telefon från Säve.

- Jag ringde flera gånger men fick inget svar. Till slut ringde jag Landvetter i stället och då fick vi veta vad som gällde. Mannen där var mycket tillmötesgående, säger Carina Emanuelsson.

- Vi fick reda på det via vår dotter, hon hade läst om det på Facebook, säger Helen Wahlgren.

På Landvetter Airport har man inte haft några problem att hantera ökat antal plan under fredagen.

- Fredag är inte den största flygdagen i veckan, och vi har kunnat ta hand om Ryanairs passagerare och ge dem den service de behöver. Så hittills har det flutit på bra, säger Fredrik Olsson, kommunikationschef på Landvetters flygplats.

Även om säkerhetsproblemet på Gothenburg City Airport skulle bli mer långvariga tror han att Landvetter har god kapacitet för att klara av att lösa fler flighter.

- Men det är ju flygbolagen som får besluta hur de ska göra i en sådan situation.

- Det absolut viktigaste just nu är att passagerarna som flyger från Gothenburg City Airport tar sig ut till Säve och checkar in där. Annars kommer de inte att komma med sina plan, säger Fredrik Olsson.

Information direkt från Göteborg City Airport hittar du här.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.