Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Göteborg växer men alla företag har inte den tillväxt de önskar och då kan BRG:s konsulter hjälpa dem.  Bild: Anders Wester
Göteborg växer men alla företag har inte den tillväxt de önskar och då kan BRG:s konsulter hjälpa dem. Bild: Anders Wester

Experter får västsvenska företag på fötter efter Corona

Det svåraste med en förändring sägs vara att ta det första steget. Kanske gäller det även företag som behöver påbörja en ny resa på grund av att pandemin orsakat problem. För att möta de nya förutsättningarna, förstå vikten av förändring och hur den ska ske behövs ofta kompetens utifrån.

Björn Andersson, Företagsrådgivare inom affärsutveckling, strategi, tillväxt på Business Region Göteborg (BRG) berättar att det finns hjälp att få för att hitta strukturerna.

– Vi kan vara resesällskap och gemensamt hitta ett slutmål, säger han.

Många små och mellanstora företag (SME) inom handel och besöksnäring har det tufft nu, men de behöver inte möta problemen själva.

– Vi stödjer bolag för att exempelvis förändra affärsidén, stärka konkurrenskraften och med målet att öka intäkterna, säger Björn.

Björn Andersson, Företagsrådgivare inom affärsutveckling, strategi, tillväxt på BRG.
Björn Andersson, Företagsrådgivare inom affärsutveckling, strategi, tillväxt på BRG.

För detta erbjuder han och hans medarbetare på BRG tre typer av riktade insatser till SME som fått problem under pandemin: Konsultstöd i form av nulägesanalys som ger konkurrenskraft, kompetens via webbinarier för utveckling och tillväxt, utveckla nya affärer tillsammans med andra.

Här kan du läsa mer om de olika insatserna

Oavsett insats fördelar BRG inga pengar utan stödet består av gratis rådgivning i upp till fem timmar.

– Vi är bara ett mejl eller ett telefonsamtal bort. Vi hoppas att företagarna ser möjligheten att få hjälp av rådgivare med spetskompetens, säger Björn.

För alla stödinsatserna ser processen liknande ut. Efter kontakt med BRG kopplas en konsult med stor erfarenhet ihop med företaget. Sedan görs en analys av nuläget. Därefter diskuteras konkreta åtgärder.

– Största problemet? Utmaningar? Hur ser ekonomin ut? Paketeras leveransen av varan eller produkten rätt? Analysen handlar inte bara om vad vi kan göra utan också om att företagarna själva ska reflektera över sina affärer.

Utifrån analysen försöker konsulten och företaget att hitta lösningar för att öka konkurrenskraften. Det kan vara i form av mer rådgivning, få någon kunnig person som bollplank, använda webbinarier, med mera.

– Vi är lyhörda utifrån vad kunderna vill framöver. Sedan riggar vi insatserna efter behoven och förutsättningarna, säger Björn.

Det är givetvis svårt att veta hur normaltillståndet ser ut efter pandemin. Det innebär att företag kan behöva göra större förändringar än de trott.

–Kanske krävs det att inriktningen helt styrs om, eller att tänka i nya banor för att lyckas på nytt.

Då kan samarbete vara en väg att gå. Björn beskriver tanken bakom insatserna för att utveckla nya affärer tillsammans med andra med en liknelse: ”Det finns ett kylskåp med ingredienser. Vad kan kocken skapa med dem? Vilken leverans kan det bli? Tillräckligt bra? Hur ser andra kockars kylskåp ut? Skulle den första kocken kunna presentera något ännu bättre ihop med den andra kocken? Kanske ett knytkalas?”

Forskning som Handelshögskolan i Göteborg hänvisar till visar att det oftast är effektivare att arbeta tillsammans än att försöka lösa allt själv.

– Att våga prata med andra är en utmaning, men smart! Parterna behöver inte vara i samma bransch utan kan istället komplettera varandra. Det gäller att inte vara låst utan att våga testa nytt.

Insatserna har pågått sedan årsskiftet och ett flertal företag har redan kontaktat Björn.

– Vi hoppas dock att ännu fler som behöver hjälp hör av sig.

Björn hälsar också att företag som vill veta mer om insatserna är välkomna att höra av sig till: [email protected]