Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Experten: Det är djupt bedrövligt

22 februari beslöt fastighetskontoret att sluta lämna ut allmänna handlingar digitalt. Samtidigt infördes en avgift på pappershandlingarna.– Det är djupt bedrövligt att myndigheterna har den här inställningen till insynsmöjligheten. Det handlar om trovärdighet och transparens, säger Nils Funcke, expert på offentlighetsprincipen.

Anledningen till fastighetskontorets beslut är enligt myndigheten att handlingar om temporära flyktingboenden förvanskats.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det känns inte bra. Det är ett hot mot demokratin. Jag måste kunna äga det jag säger och gör som förtroendevald. Ingen ska ha rätt eller kunna förvanska mina ord, säger Jahja Zeqiraj, ordförande i fastighetsnämnden, och berättar att han själv är ett offer.

– Som en del av en längre mejlslinga så lösrycktes citat ut från allmänna handlingar. Den förvanskade sanningen spreds på sociala medier ur sin kontext och då såg det ut som att jag hade beslutat om att tjänstemännen inte skulle utreda mer.

I regel så ska myndigheter lämna ut allmänna handlingar. Såväl digitalt som i pappersformat. Fastighetskontoret valde dock nyligen att inskränka på den möjligheten.

– Jag stöter ofta på försök att försvåra för folk att ta del av allmänna handlingar, säger Nils Funcke.

– Man kan inte kräva att få ut någonting elektroniskt utan det är en fråga för myndigheterna om hur mycket de vill presentera för göteborgarna. Det spelar ingen roll om det är ett eller 10 000 dokument som någon vill se på. Om det är väldigt omfattande så får man ge kommunen rimligt med tid.

Numer kostar det 50 kronor för att få ut tio sidor i pappersformat och sedan två kronor per sida utöver det.

– Till en början lämnade vi ut allmänna handlingar digitalt utan avgift. Men när vi såg att det började komma ut material på sociala medier i ändrade former sa vi att vi bara lämnar ut allmänna handlingar i pappersform eftersom att vi upplever det svårare att förvanska materialet på det viset, säger Magnus Sigfusson, direktör på fastighetskontoret, som samtidigt medger att handlandet är kontroversiellt.

– Det här är en fråga som staden beslutar på högsta nivå. En händelse som denna kan göra att det blir tillfälle för kommunfullmäktige att tänka till igen.

Orsaken till förändringen är alltså att ett plötsligt, massivt, intresse kring de temporära boendena för flyktingar uppstått.

Personerna som begärt ut materialet ville ha ut tusentals sidor som sträckte sig över en längre period om flera år.

Mängden till trots så har myndigheter tidigare alltid lämna ut materialet "skyndsamt".

– Vi vill inte göra det svårare att få ut handlingarna. Vi uppfattar oss som öppna och transparenta och vi tänker fortsätta att lämna ut allmänna handlingar, men det blir i pappersform, säger Magnus Sigfusson.

– Jag har sett en handling som jag själv lämnat ut där orden har blivit lösryckta och förvanskade. Några vill skapa förvirring och vi vill snarare skapa klarhet. Det blir konstigt.

Fastighetskontoret stödjer sig på ett gammalt beslut från kommunfullmäktige som antogs 1981. I beslutet tillåts nämnder att ta ut en avgift för kopiering av allmän handling. Det finns inte heller något krav på att digitala handlingar ska lämnas ut även om det anses vara en god service.

– I den akuta situationen där ett stort antal göteborgare började begära ut en extrem mängd handlingar var vi tvungna att säkerställa att verksamheten på fastighetskontoret kunde fungera när trycket blev så stort, säger Jahja Zeqiraj.

– Vi är inte skyldiga att lämna ut någonting digitalt. Det har varit ett antal olika utredningar genom åren men det som gäller i dag, och även gällt tidigare, är det som vi följer.

En av utredningarna som Jahja Zeqiraj syftar på lades fram av E-delegationen.

– Det fanns ett uppdrag för oss att digitalisera Sverige och det uppdraget pågick från 2009-2015, säger Annika Bränström som var ordförande för delegationen.

– Vi tittade helt enkelt på hur vi kunde förenkla för våra användare.

Hur ser du på fastighetskontorets beslut?

– Jag vill inte gå in på enskilda fall. Digitalt först är en princip som EU för fram och är också Regeringens principiella ståndpunkt. Sen kan man, återigen rent principiellt, säga att det går att förfalska papper också.

– Vi har en tröghet i Sverige och vi är vana att hantera papper. Personligen är jag glad över att det exempelvis går att anmäla vab via en app i telefonen i dag. Jag skulle inte vilja gå tillbaka till hur det var tidigare och det tror jag inte någon annan vill heller.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.