Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Erica får stöd från flera håll

Gruppindelningen plågade Erica Hallbäck under skoltiden. Nu får hennes brevskrivande till landets kommuner stöd av både Barn- och elevombudet och BRIS.

I går berättade GP om Erica Hallbäck från Falkenberg som under hela sin skoltid upplevde ett utanförskap. Att eleverna själva fick dela in sig i grupper vid lektioner och grupparbeten gjorde saken än värre. Hon valdes aldrig av de andra klasskamraterna och hade ont i magen inför varje lektion.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det är en så enkel sak att ändra på. Rasterna är elevernas fritid men lektionerna är lärarnas ansvar och då borde alla känna att de får vara med, sa Erica Hallbäck i gårdagens tidning.

Nu skriver hon till ledande politiker i landets kommuner för att kunna göra något för andra.

Och hon får stöd av Lars Arrhenius, barn- och elevombud (BEO) vid Skolinspektionen.

– Det är ett bra initiativ som jag tror kan förändra saker. Hon gör helt rätt i att vända sig till kommunerna. Ofta läggs för mycket ansvar på skolorna men det är ytterst kommunerna som ska se till att lärarna som anställs har rätt kompetens och arbetar på rätt sätt, säger Lars Arrhenius.

Skolinspektionen och BEO tog förra året emot 603 anmälningar om kränkande behandling. Första halvåret 2010 ökade antalet anmälningar med närmare 60 procent jämfört med samma period 2009.

Barn- och elevombudets främsta uppgift är att kontrollera att skolorna följer lagstiftningen. Men BEO kan också uppmärksamma en fråga som anses vara ett problem.

– Jag stödjer hennes initiativ. Eleverna är de riktiga experterna och det måste man vara lyhörd för. Jag kommer att lyfta frågan, hur exakt vet jag inte än men det kan exempelvis vara via vår hemsida eller Facebook, säger Lars Arrhenius.

Karin Johansson är psykolog och utredare vid Barnens rätt i samhället (BRIS). Hon dokumenterar bland annat mail, chattar och telefonsamtal från barn och unga och känner igen problemet.

– Det handlar om brister i ledarskapet. Lärarna är ledare i klassrummet och barn och unga är inte mogna att själva ansvara för gruppindelning. Det handlar om okunskap hos lärarna, att de inte förstår vilka konsekvenser det kan få när eleverna delar in sig själva, säger Karin Johansson.

För att skapa bästa möjliga klimat i skolan bör lärarna alltid ansvara för gruppindelningen, anser hon. Karin Johansson tror också att det är en utbildningsfråga framför allt annat. Utanförskapet i sig kan få både kortsiktiga och långsiktiga konsekvenser. Det kan handla om att den drabbade mår dåligt, får sämre självförtroende, sömnproblem och presterar sämre i skolan. Karin Johansson menar också att vuxna många gånger underskattar betydelsen av barn och ungas utanförskap,

– Sår i själen som man får som liten kan påverka långt efteråt. Det är en sorg som kan sitta kvar mycket länge, säger Karin Johansson.