Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Henrik Carlsson, försäljningsdirektör och Christofer Ahlqvist, ansvarig utgivare.

Enorm respons för GP:s probono-kampanj

De senaste veckorna har Göteborgs-Posten gjort plats för gratis annonser för de lokala företag som drabbats hårt av den pågående coronakrisen. Uppslag fyllda med gratisannonser har gått över förväntan – intresset har varit stort.

– Läsarintresset har fullkomligt exploderat de senaste månaderna, vi har nästan fördubblat antalet läsare och vi ser en stor ökning av antalet prenumeranter. Det är tydligt och glädjande att när göteborgarna vill ha trovärdig journalistik så är det Göteborgs-Posten de vänder sig till, säger Christofer Ahlqvist, chefredaktör på Göteborgs-Posten.

Sedan coronapandemins början har flera spännande initiativ tagits fram i olika branscher för att på så sätt lyckas möta den vardag som för många vänts upp och ned. Ett axplock av det som skett regionalt men framförallt lokalt i Göteborg är restauranger som satsat på take-away, livekonserter på Pustervik tillsammans med bland annat Göteborgs-Posten, Bananpiren erbjuder drive in-konserter, Göteborgsvarvet i virtuell tappning för att nämna några. Omställningen har gått snabbt, allt för utveckla affärsidéer och för att möta kunders behov.

Göteborgs-Posten och Stampen Media bestämde sig snabbt för att hjälpa till genom att erbjuda företag gratisannonser under pro bono-satsningen ”HELA GBG”. 

– Det har varit ett otroligt stort engagemang och intresse, långt över våra förhoppningar. Vi slog i taket vid 6 uppslag på bara 2.5 dagar säger Henrik Carlsson, försäljningsdirektör på Stampen Media.

Hundratals annonser

Totalt har 216 lokala företag från olika branscher annonserat hos GP gratis. Henrik Carlsson tror själv att den här typen av satsningar får Göteborg att utvecklas framåt och komma ut ur krisen starkare.

– Jag ser massor av möjligheter framåt. Det är många företag som ser eller har sett över sina verksamheter för att göra dem hållbara på nya sätt. Nya visioner, tankar och mål tas fram och när vi kommer ur det här finns det mycket spännande saker att ta del av. Några dussin kunder kände även av effekten och har nu valt att köpa till några extra annonser, det gör mig extra glad att se att det har stimulerat handeln så att kunderna väljer att satsa på framtiden, säger Henrik Carlsson.

Kampanjen fortsätter

Göteborgs-Posten och Stampen Media förlänger nu kampanjen ytterligare. Eftersom intresset var så stort har vi valt att låt alla som anmält sitt intresse få vara med. Kommande veckor kommer ytterligare uppslag med gratisannonser publiceras för de 110 företag som ej fick plats från start.