En halv miljard i turistpengar

ANNONS
|

Två U2-konserter på Ullevi. Sedan två med Madonna och efter det Way out West och Kulturkalas. Aldrig förr har Göteborg haft så mycket stora musikhändelser på så kort tid.Och stora evenemang betyder turism och stora pengar.

– Vi räknar att en Ullevikonsert drar in 75 miljoner. Ren extrakonsumtion som annars skulle ha hamnat någon annan stans, säger Ossian Stiernstrand, utvecklingschef hos Göteborg & Co.

– Och det är faktiskt inte, även om man kanske kan tro det, någon skillnad när det gäller publik på exempelvis Tina Turner eller AC/DC. I det första fallet är den kanske lite äldre och äter på restaurang och i det senare köper man kanske mer öl – men man spenderar ungefär lika mycket pengar.

ANNONS

Det vill säga i snitt drygt 1500 kronor per person och konsert på boende, restauranger och shopping. För Kulturkalaset och Way out West betyder det här uppskattningsvis nästan 200 miljoner kronor, och för Ullevikonserterna sammanlagt 300 miljoner. Ossian Stiernstrand tror att man utan att gissa alltför fel kan tala om en fördubbling av konsumtionen, jämfört med likvärdiga dagar utan evenemang, och är säker på att det här är speciellt för just Göteborg.

– Det har gjorts jämförelser mellan Göteborg och sex andra europeiska städer och man konsumerar mer här när det är ett större evenemang. Helt enkelt handlar det om att arenorna ligger mer centralt än exempelvis i Stockholm, säger han.

– Och vi gjorde en detaljerad jämförelse med Köpenhamn senast U2 var här 2005 och per capita konsumerades det mer här då också, säger han.

Studier visar också att genomsnittsgöteborgaren är positivt inställd till evenemang och i många fall gärna kan tänka sig att hjälpa till för att skapa god stämning.

ANNONS

– Det är anmärkningsvärt, säger Ossian Stiernstrand.

– Den här typen av turism är också närmst ett slags ekoturism, eller grön turism. Det är mycket bättre för miljön att 10 000 kommer hit och trampar runt och dricker vin, än att de åker upp till Norrland och trampar.

ANNONS