Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

El-räkning en kalldusch

För de båda hushållen blev el-räkningarna en rejäl kalldusch. Fakturorna löd på runt sju tusen kronor vardera och var en summering av 2,5 års förbrukning.
Samtidigt var de båda kunderna helt övertygade om att de aldrig slutit något avtal med elföretaget.

Gunilla Johansson trodde inte sina ögon när hon fick en elräkning som avsåg perioden från september 2004 till och med januari i år. Summan löd på 6 874 kronor. Hon och maken hävdar bestämt att de inte har slutit något avtal med Energibolaget i Sverige AB, som skickat räkningen.

- Jag har aldrig hört talas om det här bolaget och vill inte betala räkningen. Jag är sextio fylld, och mina föräldrar lärde mig att inte ha några muntliga avtal, och det har jag hållit, säger Gunilla Johansson och berättar att i familjen är det maken som sköter bokföringen och han är lika frågande som hon.

Makarna bor i en hyreslägenhet i västra Göteborg.
- Kan de vara så fula att de bara tar över oss som kunder utan att vi får veta det, säger Gunilla Johansson.

Vid en kontroll hos nätbolaget Göteborgs Energi visar det sig dock att det stockholmsbaserade företaget Energibolaget sedan 1 september 2004 är noterat som Johanssons el-leverantör.

Enligt Mats Danielsson, elrådgivare hos Konsument Göteborg är det inte helt ovanligt att elabonnenter inte märker av om elräkningarna uteblir när de samtidigt får kontinuerliga räkningar från nätbolaget.

Numera får alla kunder två räkningar som gäller elen. En kommer från nätbolaget som svarar för ledningarna, och en kommer från elhandlaren som levererar elen.

Barbro Glamheden, boende i hyreslägenhet på Hisingen har också fått en riktigt stor elräkning från Energibolaget. Den lyder på 7 701 kronor, och hon har varit övertygad om att hon inte haft något avtal med bolaget. Eftersom hon har en sommarstuga med el från Plusenergi, har hon inte noterat att el-räkningarna som gällde lägenheten slutade komma i september 2004.

- Räkningen kom som en chock för mig. Visst borde jag kanske hålla bättre reda på mina räkningar, men jag tycker det är dåligt av bolaget att inte reagera på 2,5 år, säger Barbro Glamheden som varit i kontakt med elföretagets försäljningsavdelning.

Efter åtskilliga samtal där hon krävde bevis på att hon verkligen är kund hos dem fick hon höra en bandinspelning av säljsamtalet, där hon tackar ja till att vara kund.
Energibolaget ber, bifogat till räkningarna, om ursäkt till de båda kunderna. Samtidigt utlovar man 15 procents avdrag på elkostnaden samt en längre betalningstid.
Peter Värme, vd för Energibolaget berättar att företaget har ett 20-tal kunder i Göteborg som nu drabbats av stora ackumulerade räkningar.

- Vi har inte fått ut fakturorna, så felet ligger hos oss. Därför får vi gottgöra med att ge rabatt på räkningarna, säger Peter Värme och plussar på avdraget med ytterligare fem procentenheter:

-Vi erbjuder en 20 procentig rabatt, och de kan även få en avbetalningsplan på lika lång tid som fakturan sträcker sig, alltså under 2,5 år, säger Peter Värme.

Bo Hesselgren chef för Konsumenternas elrådgivningsbyrå säger att det är vanligt med klagomål på sena fakturor, dock inte så långa förseningar som i de här fallen.

- Det är dåligt om företaget inte har rutiner för att klara detta. Men strikt juridiskt kan kunderna inte neka att betala för elen, säger Bo Hesselgren.

Energibolaget har varit mycket aktivt genom telefonförsäljning, och utlovat billigare el än konkurrenterna. Flera av Energibolagets kunder har hört av sig till Konsument Göteborg. Sammanlagt har det kommit in ett 40-tal ärenden det senaste halvåret.

- Det är mycket för ett bolag som inte är etablerat på orten. Mitt intryck är att bolagets priser är något lägre än de dyraste tillsvidareavtalen, säger Mats Danielsson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.