Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Foto: Björn Ewenfeldt / TT/AP Photo/Jon Super

Zlatan i nytt Volvo-samarbete

De gör det igen. Zlatan Ibrahimović blir ansiktet för Volvo Cars nya V90. – Han är ju i toppen av sin karriär, det är snart fotbolls-EM. Det är nog värt varenda krona, säger varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon om samarbetet.

För andra gången blir nu Zlatan biltillverkarens ansikte utåt. Senast var det för XC70 år 2014, och nu är det dags för ännu en modell: nya Volvo V90.

Förväntningarna på nya V90 är höga, det kunde Göteborgs-Posten rapportera tidigare i år, då bilen visades upp vid en smygpremiär i Stockholm. Biltillverkaren förväntar sig rekordförsäljning under 2016.

- Jag är ganska säker på att den kommer att sälja bra, sa Anders Gustafsson, Europachef på Volvo Cars, då om nya V90.

Och frågan är nu om det kan bli en nya Zlatan-effekt. Hans och Volvos första reklamfilm premiärvisades en lördag i januari 2014, och efter det kunde bilitillverkaren glädjas åt att fem gånger så många bilar som vanligt sålts under helgen.

Zlatan i Volvo 2016. Foto: Volvo Cars

LÄS MER:  Volvo efter Zlatan: Folk är extremt trötta på reklam​

Initiativet till samarbetet mellan de båda parterna kom från början från Zlatan, enligt Volvo Cars. Fotbollstjärnan ska ha gillat kampanjen som biltillverkaren gjort med Swedish House Mafia, och pratat med Tomas Wilhelmsson, Volvo-säljare i Malmö tillika landslagsspelaren Chippen Wilhelmssons pappa. På den vägen är det. 

Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon tycker att det är en utmärkt idé att Volvo teamar upp med Zlatan.

Samma ansikte igen, finns det inte risk att det blir tröttsamt?

– För det första är långsiktiga samarbeten betydligt mer trovädriga och statusgivande. För det andra är det tidigare samarbetet ett av de mest framgångsrika någonsin. Volvo själva talar om en påstådd pr-effekt, att de känt av Zlatan-effekten, och även om flera individer ingått i deras reklamfilmer är ju Zlatan den som är mest förknippad med dem när det gäller Made by Sweden-kampanjen.

Turner Olovzon, som är grundare och vd för kommunikationsbyrån Passion Lab, menar att timingen också är mycket bra.

Niklas Turner Olovzon.

– Han är ju i toppen av sin karriär, det är snart fotbolls-EM. Det är nog värt varenda krona, skulle jag säga. Man har ju tidigare pratat väldigt olika siffror när det gäller Zlatans arvode, allt från 10-15 miljoner, till att han ställt upp betydligt billigare än så. Men jag tror det kostar en rejäl slant, och det hoppas jag att det gör också eftersom det ju rör sig om en individ som är svår att hitta större i Sverige. 

Förväntningarna måste ju vara höga efter framgången sist – finns det inte risk för besvikelse nu?

– Genomslaget kanske inte blir detsamma i och med att överraskningen kanske inte blir lika stor som sist – men nästintill. En bra film är det som krävs, och visst finns det risk för besvikelse men det har också gått en lagom tid sedan sist, så att säga. Jag har svårt att vara kritisk till detta samarbete, utan tycker det är ett intelligent beslut av Volvo.

Det nya samarbetet mellan biltillverkaren och fotbollsstjärnan har bland annat resulterat i en film som ska ha premiär på måndag.

Se Zlatan och Volvos första samarbete här:

 

 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.