Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

MQ:s nye vd Ingvar Larsson konstaterar att bolaget behöver sätta in ytterligare åtgärder för att vända utvecklingen. Bild: Jessica Gow/TT

Ytterligare åtgärder efter svagt MQ-resultat

Omsättningen och vinsten sjönk. Nu sätter göteborgska MQ-koncernen in fler åtgärder för att få fart på lönsamheten – flera Joybutiker kan komma att stängas.

MQ:s första kvartal – bolaget har ett brutet räkenskapsår – visade en omsättning på 402 miljoner kronor att jämföra med 429 miljoner kronor samma period året innan. Försäljningen minskade nästan dubbelt så mycket som marknaden som helhet under perioden, om man tar jämförbara butiker.

Samtidigt sjönk resultatet från 36 till 12 miljoner kronor, vilket gav en sjunkande marginal – på tre procent. Bolaget hade vinstvarnat om detta i november.

– Första kvartalet som helhet blev svagt. De två första månaderna utvecklades inte som förväntat, men det såg positivt ut i november, sa vd Ingvar Larsson på en press- och analytikerkonferens på tisdagsmorgonen.

Han förtydligade med att den positiva utvecklingen kommit igång innan reahändelserna Black Friday och Black Week.

För att vända utvecklingen har nu koncernen, där både MQ och Joy ingår, till ett förstärkt ”strukturellt åtgärdsprogram” som kommer att sjösättas i januari för att öka lönsamheten.

– Det handlar om att få fram outnyttjade synergier. Vi intensifierar förhandlingar med fastighetsägare och stänger olönsamma butiker. Vi gör en genomlysning av sortiment, logistik och marknad, förklarade Ingvar Larsson och lovade återkomma med fler detaljer under januari.

På en fråga förtydligade han att man framför allt kommer att se över Joybutiker:

– Vi ser att det primärt finns olönsamma butiker inom Joykedjan.

En annan sak som vd:n kommunicerade var att man kommer att fasa ut externa varumärken som bara säljs i MQ:s webbshop.

– Vi har idag totalt 65 varumärken som helhet, sju av dem är egna. Dessa egna varumärkena stå för över 70 procent av försäljningen. Det finns 32 webbexklusiva varumärken – vi kommer att fasa ut majoriteten av dem, över hälften.

– Det vi fasar ut är svagt lönsamma externa varumärken, och de som inte gynnar tydligheten i vårt varumärke, förklarade Larsson och tillade att han ville att utbudet i de fysiska butikerna och varorna på nätet skulle harmoniera bättre än i dag.

Vidare fortsätter bolaget att utveckla sin digitala plattform – den kommer att vara i full funktion under våren. Man har rekryterat flera nya digitala nyckelmedarbetare. Man kommer också att börja säljas MQ:s varumärken på den digitala marknadsplatsen Afound under våren, förklarade Ingvar Larsson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.