Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Magnus Karlsson är vd på Nouw.com, Sveiges största bloggportal, med bland andra medarbetarna Ameila Olsson och Josefin Larsen (som också bloggar). Bild: Olof Ohlsson

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Youtubers, bloggare och instagrammare spås en blomstrande framtid

Företagen lägger om allt mer reklampengar mot influencermarknaden. Med rätt matchning kan begåvade bloggare, youtubers och instagrammare faktiskt hitta ett levebröd på sociala medier, konstaterar man på göteborgska bloggportalen Nouw.com.

I år beräknas intäkterna för den så kallade influencermarknaden att spränga miljardvallen i Sverige, tror Magnus Karlsson, vd för Nouw.com. Det beror på att företag för över allt mer pengar från traditionell marknadsföringskampanjer till att lägga dem på starka influensers på sociala medier.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Sex av tio annonsörer planerar att öka sin annonsering via influencers, enligt siffror som publicerades av World federation of advertisers i somras.

Från Nordens största bloggportal Nouw.com, som har 25 000 aktiva bloggare i sitt stall, har man kunnat följa den explosiva utvecklingen från lilla huvudkontoret på Stora Nygatan i Göteborg.

– Ända sedan vi började jobba med bloggare har det varit förfrågningar från företag och bloggare att få samarbeten. Gjort på rätt sätt är influenser marketing väldigt effektivt om man jobbar tillsammans med profilen. Och när vi jobbar med kampanjer frågar vi ofta profilen vilka varumärken de gillar och kan stå för, och följarna ser direkt om det är äkta eller inte, säger vd:n Magnus Karlsson.

Marknaden växer med 30 procent årligen

Under de senaste åren har influencermarknaden vuxit med cirka 30 procent per år. Och intresset fortsätter att öka ömsesidigt både från företagens och bloggarnas sida.

– Vi räknar med en kraftig omsättningsökning under året, och vi kommer att göra en rad anställningar, säger han.

Under 2017 omsatte Nouw Media nära 12 miljoner kronor och gjorde ett resultat på nära 180 000 kronor före skatt.

Den växande marknaden har också fått Nouw Media att dra igång bolaget Nine Agency, som är en marknadsföringsbyrå för influencers och man siktar mot att bli den ledande aktören i Norden.

– Influencermarketing-delen av reklammarknaden växer snabbt och vi vill ha en del av den kakan Och istället för att som förut ha en banner mellan blogginläggen, så blir man som annonsköpare en del av profilen. Det blir ett mer kraftfullt budskap, säger Magnus Karlsson.

Genom marknadsföringsbyrån kan man också bredda sig och arbeta frikopplat från Nouw.com med instagrammare, youtubare och bloggare som är verksamma på andra portaler.

– Vi har hundratals profiler som vi säljer på som vi har kontakt med runt om i Europa, men de flesta finns i Norden. Men vi har precis sålt in vår första kampanj i Holland för ett svenskt bolag som finns på flera marknader och nu anlitar oss för att nå ut på den holländska marknaden, där vi arbetar med fem profiler, säger han.

Matcha rätt profil med rätt företag

Företagen vänder sig till marknadsföringsbyrån för att få hjälp med olika behov. I en del fall har företagen färdiga koncept, och då handlar det om att hitta den rätta bloggprofilen. I andra fall vill kunder ha hjälp med att nå ut till olika målgrupper.

Den gemensamma nämnaren är att det handlar om att matcha rätt influencer med rätt produkt, till rätt målgrupp.

– En influencer kan genom sitt intresse faktiskt bygga en karriär nu på ett helt annat sätt än för fem, tio år sedan. Det är ju kul att man kan utvecklas och att man faktiskt kan tjäna pengar på det och till och med att leva på det i vissa fall. Det finns helt andra möjligheter i dag som vi tycker är väldigt spännande. Det finns också så otroligt många duktiga människor därute som gör ett fantastiskt jobb, och det är kul att kunna lyfta dem och sammanföra dem med företag, säger Magnus Karlsson.

Under åren har bloggare fått en del kritik för att man inte följt marknadsföringslagen och inte betalat skatt på de intäkter som de fått från företagen.

– Vi är väldigt noga med att följa reglerna och att alla inlägg som är sålda via oss måste annonsmärkas, säger Magnus Karlsson.

FAKTA: Så blir du en framgångsrik bloggare

1. Du måste ha en talang av något slag. Var dedikerad, engagerad och jobba ihärdigt med att lägga ut uppdateringar. Det är mycket viktigt att bloggen är visuellt tilltalande.

2. Man måste ha känsla för timing och vara i rätt sammanhang när intresseområden växer.

3. Man måste vara bra på att nätverka inom sociala medier.

Källa: Nouw Media

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.