Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Whiskymarknaden växer så det knakar. Men tillverkarna brottas med att snabbt nå ut till kunderna med produkten. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Whiskytillverkare lockas av nya trender

Whiskyförsäljningen runtom i världen går som tåget. Men tillverkarna brottas med långa lagringsprocesser, hur man ska nå nya marknader samt förändrade dryckesbeteenden.

Intresset för whisky fortsätter att växa. De kommande fem åren beräknas den globala försäljningen av whisky öka med 500 miljoner liter, beräknade branschorganet IWSR i höstas.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Den globala efterfrågan har ökat dramatiskt och det beror på tillväxtmarknaderna, framför allt Indien, Kina, Ryssland och Brasilien. Det gör att efterfrågan är mycket större än tillgången. Man har sålt av väldigt mycket gammal whisky, säger David Benge, inköpare på Systembolaget.

Vill skapa vardagsdrycker

Whisky är ett känsligt område, med tydliga regler och omhuldad av traditionalister.

Även om whiskyindustrierna, inte minst i Skottland, har ökat kapaciteten och startat nya destillerier tar det på grund av lagringstiden flera år för produkten att nå marknaden. Tillverkarna vill också gärna dra försäljningsnytta av andra trender inom den globala alkoholförsäljningen, med mer nischade produkter och drycker med lägre alkohol.

- Man vill utveckla en produkt med ett mer vardagsanpassat dryckesmönster, då tittar man på öl och vin. Den första egenskapen man tänker på är att de har lägre alkoholhalt, vilket gör att tröskeln för konsumenter blir lägre att ta till sig produkten, säger Benge.

Men de trenderna är svåra att kombinera med whisky.

- Whisky är en så traditionell spritkategori för många konsumenter, för många är det heligt, säger Benge.

"Delikat uppgift"

Tidigare i år avslöjade The Wall Street Journal hemliga dokument från dryckesjätten Diageo som bland annat ligger bakom märket Jonnie Walker som visade att man vill satsa på lågalkoholdrycker, och experimentera med whisky som slutlagras på tequilafat.

- Man vill få ut produkten snabbare på marknaden för att mätta den efterfrågan som finns, säger Benge och konstaterar att det är en delikat uppgift att försöka få ut produkter som är lika bra men som lagras kortare tid.

Magnus Dandanell, vd och medgrundare av den svenska whiskytillverkaren Mackmyra, tror att även de stora whiskyföretagen kommer att tvingas till förändring.

- De kan lyckas väldigt bra med den traditionella stilen om de är väldigt stora och bra på det, och kan pressa priser. Men om de ska kunna attrahera nya målgrupper och nya generationer, tror jag att de måste vara mer flexibla.

Whisky och hjortronvin

Mackmyra räds inte att experimentera med sina produkter. Bland annat säljs whisky som slutlagras i fat som tidigare innehållit bland annat sött körsbärsvin, björkvin, hjortronvin och karibisk rom.

För bolaget är den internationella marknaden allt viktigare. Mer än var fjärde flaska exporteras nu.

- Rent allmänt tror vi att vi går mot mer variation och då tror vi att det personliga valet, där många vill välja sin variant kommer att öka mer och mer, säger Dandanell.