Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Bilden visar hur mycket koldioxid en Volkswagen Passat diesel släpper ut. Volkswagen står inför en våg av stämningar i USA där utsläppsfusket först uppdagades. På torsdag är det dags för domstolsförhandlingar. ARKIVBILD

VW upp i domstol i USA

Följetongen kring Volkswagens utsläppsskandal fortsätter. I veckan ska biljätten upp i rätten i USA. Men även andra biltillverkare håller på att dras ner i utsläppsträsket.

Det är främst asiatiska biltillverkare som nu hamnat i blåsväder. I veckan meddelade sydkoreanska myndigheter att man har beslutat att bötfälla japanska Nissan för att biltillverkaren fuskat i samband med utsläppstester av dieselmotorer i sina populära stadsjeepar. Den japanska fordonsjätten Mitsubishis ledning har samtidigt erkänt att man i 25 års tid fuskade med mätningar av bilarnas bränsleförbrukning. På onsdagen avgick Mitsubishi Motors vd Tetsuro Aikawa.

På onsdagen sällade sig även japanska Suzuki till i raden av bilbillverkare som misstänks ha fuskat med mätningar av bränsleförbrukning.

Tyska Volkswagen (VW) står inför en våg av stämningar i USA där utsläppsfusket först uppdagades. På torsdag ska en domstol i San Francisco behandla gruppstämningar som hundratusentals arga VW-kunder står bakom.

VW har lurat utsläppstester genom att manipulera mjukvaran i flera modeller så att de skulle visa bättre resultat i testerna.

I veckan framkom det att den norska oljefonden planerar att stämma VW efter avslöjandet om bolagets utsläppsfusk. Fonden är den fjärde största aktieägaren i biljätten.

Volkswagen har kommit överens med myndigheter i USA om att fordonskoncernen ska erbjuda sig att köpa tillbaka omkring en halv miljon dieselbilar. Andra, obekräftade uppgifter, talar om att kunder i USA kan erbjudas en ersättning på 5 000 dollar per bil.

VW meddelade för några veckor sedan att notan för utsläppsskandalen kan bli större än beräknade 150 miljarder kronor. I ett sådant läge kan bolaget tvingas att avyttra tillgångar, skriver bolaget i en riskanalys.

Christer Karlsson, expert på bilindustri och professor på Copenhagen Business School, tror att VW måste krympa kostymen rejält.

- Det blir sannolikt så att man säljer av delar av verksamheten och att man även lägger ner delar av verksamheten som har varit mindre lönsamma. Sedan är frågan om Volkswagen kommer att överleva. Ja, det tror jag att de kommer att göra men det kommer att bli ett rejält hugg i kapitalet.

Även Opel, som ägs av General Motors, har hamnat i blåsväder på grund av misstänkt utsläppsfusk. Enligt nyhetsbyrån AP ska Opel i veckan höras av en tysk kommission som utreder uppgifter om bolaget använt programvara för att sänka utsläppen i tester.