GP har redan tidigare rapporterat om att Göteborgs Hamn i princip tagit igen det tapp man gjorde under fjolåret, som var det sämsta året inom containersidan någonsin.
Nu när stridigheterna i containerhamnen lagt sig ser kunderna ut att vara på väg tillbaka till APM Terminals som har haft en tillväxt på 15-17 procent det senaste kvartalet.
– Och det ser ut att fortsätta. Vi ser en solid tillväxt sedan sommaren, så det är positivt, säger vd:n Henrik Kristensen.
LÄS MER:Ökning för Göteborgs hamn – förtroendet åter efter konflikten
Kunderna börjar återvända
Under värsta konfliktperioden 2017 flydde en rad kunder APM Terminals. Då genomförde Hamnarbetarförbundet en rad stridsåtgärder för att få ett helt eget kollektivavtal, bortom Transports, och arbetsgivaren kontrade med lockout under nätterna.
Kunderna börjar nu komma tillbaka och ökar containerlasterna över Göteborg igen.
– Det råder ingen tvekan om att vi sett många kunder komma tillbaka, men om man verkligen ska ha tryck i affären och en kraftig volymökning, så kommer det med att kunderna är säkra på att man inte får konflikter i en hamn som har kollektivavtal, säger han.
Ännu ingen lag om strejkrätten
Efter stridigheterna mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals har arbetsmarknadens parter kommit överens om en ny utformning av strejkrätten. På den arbetsplats där det tecknats kollektivavtal mellan parterna ska det råda arbetsfred – för samtliga fackförbund. Men den utformningen har ännu inte blivit lag.
Nu har det inte varit en enda konfliktdag i containerhamnen på 16 månader. Men från Hamnarbetarförbundet har det yppats fortsatt missnöje och facket anser att det numer inte har någon representation på arbetsplatsen överhuvudtaget.
Hur ser du på det?
– Vi upplever det inte så. Vi har en riktigt bra dialog med hamnarbetarna och en positiv utveckling på arbetsplatsen. Vi ser inte till om man tillhör det ena eller andra facket som anställd, utan vi har en dialog kring hur man ska skapa mervärde för kunden, om utbildning och om den digitalisering som sker, säger Henrik Kristensen.
LÄS MER:Damberg (S) om hamnkonflikten i Göteborg
Går som på räls
Uppgången för containertrafiken kommer till stor del från järnvägsutvecklingen. Och Henrik Kristensen ser en generell ökning både på export och import och att kunderna ökar volymen.
– Hamnens produktivitet och effektivitet hänger mycket samman med det som går på järnväg. Och vi har ett bra samspel med järnvägsoperatörerna. Jag tror att Green Cargo också har fått en 15-procentig ökning hos oss det senaste kvartalet, som avspeglar det ökade antalet laster från Sverige, säger Henrik Kristensen.
Sedan sommaren har APM Terminals upprättat sex nya destinationer för tågtrafik från Mellansverige.
Självbetjäning för åkerier
Under tiden företaget har haft arbetsro har det också genomförts en stor effektivisering på terminalen, och något nytt fast nattskift som drogs in sommaren 2017, är inte aktuellt.
I effektiviseringen ligger också en stor digital förändring.
– Vår digitaliseringsstrategi börjar ta fart, med automatisk självbetjäning i våra portar som kommer att bli bra för alla åkerier som kan komma när de vill. Första etappen kommer under slutet av året och nästa under våren. Vi har satsat 60 miljoner kronor på den här investeringen, säger Henrik Kristensen.
FAKTA: APM Terminals Göteborg
Den största containeroperatören i Sverige.
Dotterbolag till danska Maersk.
Har i dag cirka 320 fastanställda.
Omsatte 902 miljoner kronor år 2017.
Gjorde en vinst före skatt på 156 miljoner kronor.
Källa: Businesscheck och APMT