Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/3

Volvos succébil har nått milstolpe

På mindre än tre år har Volvo S90 nått en milstolpe i försäljningen. I veckan rullade bil nummer 100 000 ut från bandet.

Produktionen av S90 startade i fabriken i Torslanda under 2016 men flyttades snabbt till Daqing, Kina, där en av Volvo Cars fabriker i landet ligger.

Försäljningsmässigt har fordonjättens premiumsedan varit succéartad och nu skriver Volvo Cars i ett pressmeddelande att den 100 000:e S90:n, en högerstyrd, lämnat bandet i Daqing till en väntande ägare i Storbritannien.

– Vi strävar efter att tillverka bilar av högsta kvalitet till kunder över hela världen och vi kommer att fortsätta växa i Kina, säger Xiaolin Yuan, vd för Volvo Car Asia Pacific, i pressreleasen.

Prisad bil

Volvo S90 har fått flera utmärkelser. 2016 belönades modellen med Genevesalongens årliga Production Car Design Award, 2017 fick den Red Dot Design Award och 2018 utsågs den till Car of The Year i Kina.

Men även om försäljningen har gått bra har Volvoägare nämnt problem som att skärmen lägger ner, missljud från inredning och att motorn har hackat. Bland annat på just S90.

Från januari till november i år har 52 034 S90-bilar sålts, vilket innebär en årlig tillväxttakt på 40,8 procent. Modellen är en av de mest populära och snabbast växande bilmodellerna i segmentet i Kina där den har slagit sig in på allvar.

LÄS MER: Volvo har redan slagit fjolårets rekord

Försäljningsrekord

I går meddelade Volvo Cars att man slagit ett försäljningsrekord för samtliga bilmodeller. 582 096 bilar har sålts fram till november månad i år – så många bilar har man inte sålt under ett helt år tidigare.

Till och med november hade man sålt drygt 10 500 fler bilar än under hela förra året.

– Det är femte året i rad vi slår rekord, sa Volvo Cars presstalesperson Stefan Elfström till GP.

Det är Volvos suvar som är en viktig förklaringen till den ökade försäljningen, i synnerhet den kompakta XC40 och och mellanklassmodellen XC60.

När december är inräknad kommer bilmärket att ha passerat 600 000 bilar. Redan 2020 har Volvo som mål att nå runt 800 000 bilar.

– Det är en fullt realistisk målsättning, sa Elfström.

LÄS MER: Stor ökning av Volvo-försäljning i Kina

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.