Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Volvos succé-film kan köra in på Louvren

Volvo Lastvagnars reklamfilm med Jean-Claude Van Damme – skapad av Göteborgsbyrån Forsman & Bodenfors – har gjort succé världen över. Nu kan den hamna på Louvren i Paris.

Drygt 43 miljoner människor har sett den på Youtube – reklamfilmen där actionhjälten Jean-Claude Van Damme går ner i split mellan två backande lastbilar till tonerna av Enya.

Men det är inte antalet visningar som är viktigast för Per Nilsson, global pr-chef på Volvo Lastvagnar, utan att filmen delas så mycket: att tittarna väljer att rekommendera den till sin omgivning. Dessutom söker de efter mer information om lastbilarna efter att ha sett filmen.

– Vi ser att besöken på hemsidan och antalet följare på Facebook har ökat dramatiskt. Det här handlar inte om att få många views på Youtube, utan att skapa engagemang och intresse för våra lastbilar. Förhoppningsvis leder det till en ökad efterfrågan, säger Per Nilsson.

Cirka 5,4 procent väljer att dela filmen efter att ha sett den, en hög siffra. Med 2,4 miljoner delningar har den blivit den mest delade filmen alla kategorier den senaste veckan, enligt Unruly Media som mäter virala spridningar.

– Det är väldigt ovanligt att reklamfilmer hamnar högst upp på listan eftersom man tävlar med allt från söta bebisar och katter på skateboards till musikvideor. Ännu ovanligare är så klart att en svensk reklambyrå ligger bakom en så stor succé, säger Lance Traore, nordisk vd på Unruly Media.

Sophia Lindholm är art director och en av fyra kreatörer på Göteborgsbyrån Forsman & Bodenfors som har jobbat med Volvo Lastvagnars uppmärksammade reklamfilmer det senaste året. Den här gången fokuserade de på lastbilens styrnings-stabiliseringssystem, som gör att man kan backa stabilt en längre sträcka.

Efter att någon i gruppen kläckt idén – att en person skulle gå ner i split mellan två backande lastbilar – blev det enkelt, menar Sophia Lindholm.

– Det fanns bara en person att fråga. Han som genom åren haft the split som signum i sina filmer. 

Jean-Claude Van Damme blev smickrad och tackade ja. Vad han fick betalt vill inte Volvo Lastvagnar berätta, men Sophia Lindholm säger att han är väldigt nöjd med filmen, och själv delar den på Facebook.

– På Youtube har någon kommenterat "kanske är det här hans bästa film någonsin". Det vet jag inte om han håller med om, men det är en rolig kommentar, säger hon.

Sophia Lindholm tror att en av anledningarna till att filmen har blivit så spridd är att Jean-Claude van Damme är en gammal hjälte för många – de flesta 70- och 80-talister har en relation till honom som actionfigur. Dessutom är det många som häpnar över det han faktiskt utför i klippet.

– Det är en snygg film med en skvätt Hollywoodnostalgi, samtidigt som den är gjord med glimten i ögat, säger Per Nilsson.

Inspelningen gick smidigt – några dagars träning med Van Damme mellan lastbilarna, sedan sattes filmen på första riktiga tagningen. Vad som inte syns i slutversionen är att han har säkerhetslinor på sig när han gör spliten, de har redigerats bort i efterhand.

– Jag tror att det var regissören Andreas Nilsson som sa "vi vill ju inte döda Muscles from Brussels"! säger Sophia Lindholm.

Per Nilsson säger att alla filmer i serien i princip är äkta, men att just en del säkerhetsanordningar är bortplockade i efterhand. Dessutom är det lite dramatiserat för en mer spektakulär effekt.

– Det måste vara på riktigt. Om lastbilarna inte skulle klara det här testet skulle vi stryka det direkt, lägger Sophia Lindholm till.

– Vi har inga problem med att folk diskuterar vad som är fejk, det fascinerande är att det faktiskt är på riktigt, säger Per Nilsson.

Huruvida det blir fler filmer i serien vill han inte berätta, men i vilket fall som helst verkar det som att split-klippet kommer att leva ett tag: Louvren har hört av sig och vill visa filmen på sin avdelning för reklam.

– Kanske är det första gången en lastbil kommer in på Louvren, säger Sophia Lindholm.

Volvo Lastvagnars reklamfilmer

Reklambyrån Forsman & Bodenfors har gjort flera uppmärksammade reklamfilmer åt Volvo Lastvagnar sedan augusti förra året.

1. Först ut var the Ballerina stunt, där en kvinna går på lina mellan två lastbilar i rörelse. Filmen har fått drygt 8 miljoner klick på Youtube.

2. Sedan kom en film där Volvo Lastvagnars vd Claes Nilsson står på en lastbil, som via sin dragkrok lyfts upp av en lyftkran i Göteborgs hamn. 2,5 miljoner klick.

3. En tekniker blir "överkörd" av en lastbil ute i öknen. Knappt en halv miljon klick.

4. En hamster styr en lastbil, vilket ska illustrera hur lätt den är att svänga. Drygt 5 miljoner klick.

5. I nästa film jagar tjurar en lastbil längs gatorna i en spansk stad. Knappt 2 miljoner klick.

6. Den senaste filmen är "The Epic Split" med Jean-Claude Van Damme, den absolut största succén med drygt 43 miljoner klick hittills.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.