Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Volvos systermärke Polestar, med vd Thomas Ingenlath, vinner det prestigefyllda utmärkelsen Red Dot design award. Bild: Terje Pedersen
Volvos systermärke Polestar, med vd Thomas Ingenlath, vinner det prestigefyllda utmärkelsen Red Dot design award. Bild: Terje Pedersen

Volvos dotterbolag vinner internationellt designpris

Göteborgsbolaget Polestar tilldelas det prestigefyllda designpriset ”Brand of the Year”, årets märke, i den internationella designtävlingen Red Dot Design Award. Tävlingen är en av de största inom design i världen.
– Att få ett erkännande från en organisation som Red Dot är inget som händer alla, säger Brent Ellis, kommunikationsansvarig på Polestar.

Volvos dotterbolag och elbilstillverkaren Polestar är i ropet igen. Så sent som i början av juli i år öppnade bolaget sin nya bilhall Polestar Space mitt på avenyn. I samma veva öppnade man ytterligare en bilhall i centrala Stockholm.

LÄS MER: Mitt under coronakrisen – Polestar förbereder butik på Avenyn

LÄS MER: Polestar slår upp dörrarna – mitt på Avenyn

Nu tilldelas det Göteborgsbaserade bolaget ”Årets märke” i den prestigefyllda tävlingen Red Dot Design Award, som annordnas i Tyskland. Priset beskrivs som det främsta i tävlingen.

"Experterna var särskilt imponerade av biltillverkaren Polestar, som tilldelas den högsta utmärkelsen “Red Dot: Årets märke”, skriver Red Dot i ett pressmeddelande.

Totalt lämnades över 6 900 bidrag från 50 olika länder in. Vinnaren utses varje år av en jury, bestående av 40 experter från hela världen, som bedömer produkter i olika kategorier.

Tydlig närvaro

Årets vinst motiveras bland annat med Polestars tidlösa design. Vidare skriver juryn att det är tydligt att det ligger mycket arbete bakom lanseringen av märket. Designen beskrivs som utmärkande, karaktäristisk och ”enkel men rik på detaljer”.

”Den svenska biltillverkaren Polestar vann över juryn med designkvaliteten och med varumärkets tydliga närvaro. Att introducera ett nytt märke på den redan mättade fordonsmarknaden är ingen enkel sak”, skriver juryn.

Brent Ellis, kommunikationsansvarig på Polestar i Europa, menar att design är en viktig faktor i allt bolaget gör.

– Designen är alltid viktig för oss, oavsett om det handlar om utformningen av själva bilarna, en byggnad, en varumärkeskampanj eller till och med ett pressmeddelande. Jag tror att det är en av de viktigaste faktorerna och det som skiljer oss från andra företag. Vi gör saker annorlunda på många olika sätt. Vi har sett att människor uppskattar det sedan vi lanserade varumärket, säger han.

"Väldigt glada”

Priset är viktigt för företagets framtid, menar han.

– Vi fortfarande är relativt nya och ganska okända i vissa fall, och vi är mycket medvetna om att priserna i Red Dot Design Award är mycket högt ansedda inom många olika branscher. Så att bli tilldelade årets märke är naturligtvis en väldigt fin fjäder i vår hatt. Jag tror att det är ett bevis på att vi gör saker annorlunda och att vi gör saker rätt.

Under förra veckan lanserades de första bilarna från företagets senaste modell, Polestar 2, till svenska kunder. Nu planerar elbilstillverkaren att fortsätta med öppningen av bilhallar runt om i världen.

– Det ger kunder den fysiska närvaron och innebär att människor får möjlighet träffa oss och utforska varumärket och bilarna. Vi har cirka 20 bilhallar nu globalt och i slutet av året räknar vi med att ha ungefär 50 stycken, säger Brent Ellis.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.