Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Volvo Cars vill underlätta för människor att köpa sin bil online.
Volvo Cars vill underlätta för människor att köpa sin bil online.

Volvos corona-drag – lanserar ny webbhandel

Ligga på soffan och klicka hem en pizza, några dammsugarpåsar – och en ny Volvo? Det kan bli verklighet snart.
Som ett motmedel mot corona-pandemin lanserar nu Volvo en ny webbhandel i flera europeiska länder.

Under den pågående corona-pandemin har försäljningen av bilar minskat kraftigt. En av de många effekterna av restriktioner och riktlinjer i olika länder är att människor inte längre köper bilar i samma utsträckning.

På torsdagsmorgonen meddelade Volvo Cars en ny strategi för att motverka pandemins effekter på bolaget: en ny webbhandel.

LÄS MER: Här öppnar Volvofabriken igen

Har sålts online tidigare

I en rad europeiska länder lanseras nu ett nytt butikskoncept, som bolaget kallar för "Stay Home". Där blir det möjligt för kunderna att köpa en ny bil, utan att lämna sitt hem. Konceptet lanseras först i Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Nederländerna, Storbritannien och Belgien, men väntas sedan utökas till fler länder.

– Vi vill ge kunderna möjlighet att hitta en ny Volvo som passar dem, utan att behöva vänta på att den nuvarande pandemin ska vara över, säger Lex Kerssemakers, global chef för Commercial Operations i ett pressmeddelande.

I Sverige har det sedan tidigare möjligt att köpa Volvo-bilar via internet – både begagnade och nyproducerade.

LÄS MER: Om sju år ska hälften av alla nya Volvo gå på el

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.