Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Juvelen i kronan. 240:n är personbilen som Volvo sålt mest av, säger Per-Åke Fröberg. Bild: ADAM IHSE / EXPONERA

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Volvos bästsäljare – under tio decennier

Volvo Cars slog globalt försäljningsrekord i fjol – och mycket talar för att företaget slår rekord även i år.
Men det finns en klassiker som de moderna bilarna ännu inte rått på.
GP har listat Volvos bästsäljare för varje decennium – från starten och framåt.

Toppar listan gör Volvo 240, slitvargen som rullade ut på vägarna sensommaren 1974 och som tillverkades till och med våren 1993.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Under de 19 åren såldes 240:n i en bra bit över 2,6 miljoner exemplar världen över, närmare bestämt 2 682 000 bilar.

Dubbel vinnare

Det gör den till vinnare under både 1970- och 1980-talen.

– Lägger man dessutom till den sexcylindriga varianten så landar vi runt 2,8 miljoner sålda bilar, säger Per-Åke Fröberg ansvarig för Volvo Cars heritage, företagets historiska verksamhet. (Texten fortsätter under bilderna.)

PV4. Första täckta modellen som rullade ut från Lundbyverken, tre månader efter förstlingen, cabrioleten ÖV4.

PV51. En enkel modell som kan kallas Volvos första försök till en folkbil.

PV444. Presenterades 1944 under brinnande världskrig. Kom i produktion först tre år senare.

PV444/544. PVn:s dominans fortsatte under 1950-talet. I slutet av decenniet bytte den namn till 544. Tillverkningen slutade 1965.

Amazon. En evig klassiker skapad av den unge designern Jan Wilsgaard Konkurrerar med PV:n om epitetet ”folkhemsbilen”.

240. Dominanten. Bästsäljare under 1970- och 1980-talen, en slitvarg som Volvo inte hade råd att lägga ner.

245. Kombin i serien blev en laståsna. Höll ställningarna även under 80-talet.

850. Första stora Volvon med framhjulsdrift. Ansågs av många vara en av de bästa bilarna i världen som gjordes under 1990-talet.

V70. Herrgårdsvagnen med stort H som i tre generationer gått hem hos bilköparna under lång tid.

XC60. En försäljningsframgång när den kom 2008 och stadig säljetta under 2010-talet. Hotar 240:n om utvecklingen fortsätter.

Per-Åke Fröberg guidar GP på Volvos museum. Det han inte vet om företagets klassiker kan kvitta. På frågan om vad som gjorde "Hisingstraktorn" så framgångsrik säger han.

– Framför allt handlar det om att den tillverkades så länge, under 19 år hinner volymen bli stor. Men avgörande är förstås att det i grunden var en bra bil, robust, stark och välbyggd, säger han.

Volvos tanke var egentligen att 240-serien skulle läggas ner under 1980-talet då 740:n knackade på dörren.

– Men det gick inte, den var populär och sålde bra. Många svenskar har på ett eller annat sätt minnen av 240:n. Den blev en sentida folkhemssymbol, säger Per-Åke Fröberg.

PV:n först på export

Den första folkhemsbilen från Volvo utnämner han PV:n till.

Den visades på en mässa i Stockholm 1944 när Andra världskriget brann i Europa. Det skulle dröja ytterligare tre år innan den, PV 444, kom i produktion. Dels på grund av kriget, dels på grund av en större strejk som försenade tillverkningen.

– Även PV:n, som senare fick beteckningen 544, blev långlivad. Sista exemplaret, som finns på vårt museum, tillverkades i Göteborg 1965. Den såldes i totalt 280 000 exemplar, säger Per-Åke Fröberg.

Se filmen med Volvos klassiska personbilar

Rallybil och polisbil

Med PV:n kom också en hel del nytt.

Den blev rallybil (med värmlänningen Tom Trana som framgångsrik förare), tidigaste exporten till USA och den första bilen som Volvo utrustade med trepunktsbälte, ett säkerhetstänk som gjorde Göteborgsföretaget känt på världsmarknaden.

Amazonen, som kom ut till bilhandlarna 1956, blev 1960-talets storsäljare. Först och främst en familjebil – men även som svartvit polisbil med röda "saftblandare" på taket blev Amazonen vanlig. Med allt bättre levnadsstandard blev bilen, inte sällan begagnad, första bilen för många unga med nytaget körkort, en frihetssymbol som också blev uppmärksammad för sin design.

– 1970 rullade sista Amazonen av bandet. Totalt sålde den i 600 000 exemplar, under Per-Åke Fröberg.

Framhjulsdrivet 90-tal

Under 1990-talet var det framhjulsdrivna 850:n som gick hem och såldes i runt 720 000 exemplar, medan V70:n i olika varianter sålde bäst under 2000-talets tio första år.

Sedan 2010 och framåt är det XC60 som är hetast på världsmarknaden och som görs i störst volymer.

– Man ska vara försiktig med att uttala sig om produktionen, men med det intresse som finns för modellen finns risk för att 240:ns ställning som bästsäljare kan hotas, säger Per-Åke Fröberg.

Kan slå rekordet

Förra året noterade Volvo Cars säljrekord med en global försäljning som steg sju procent jämfört med 2016, vilket innebar 571 577 bilar.

Tillväxten har fortsatt och när Volvo Cars slår igen böckerna för 2018 talar mycket för att man slår sitt rekord från 2017.

Läs också:

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.