Volvojobb även på sommaren

ANNONS
|

–Inga beslut har fattas, understryker Stefan Jacoby, när han berättar om sina planer.

Men hans budskap är klart: Det kommer inte att vara möjligt att stänga ner fabriken i Torslanda under den svenska industrisemestern framöver om Volvo skall kunna producera de volymer som behövs.

Det är speciella omständigheter när GP får en intervju med de högsta cheferna för både AB Volvo och Volvo Cars, sittande tillsammans. Olof Persson och Stefan Jacoby befinner sig i spanska Alicante för starten av Volvo Ocean Race.

Sex båtar med världens skickligaste kappseglare tävlar jorden runt.

Seglingstävlingen är det mest publika tillfället där AB Volvo och Volvo PV fortfarande arbetar som ett bolag.

ANNONS

Förlust och rekordförsäljning

Olof Persson är lite sen till intervjun. Under tiden förklarar Stefan Jacoby varför Personvagnar redovisar förlust kvartal tre, samtidigt som försäljningen är på rekordnivå.

Stefan Jacoby säger att han är extremt säker på att Volvo PV kommer att vara vinstgivande igen i kvartal fyra, men att det finns förklaringar till dippet i tredje kvartalet.

Viktigaste förklaringen är de rekordinvesteringar, 11 miljarder dollar, som PV gör i ny teknik, ny plattform, produktionsanläggningarna i Europa och framtida modeller. Men en annan förklaring är just produktionsstoppet under sommarsemestern.

–Förlusterna vi har gjort är förutsedda, det finns en säsongsförklaring och vi ifrågasätter stoppet under sommaren, säger Jacoby. För som ett fristående bolag har vi helt enkelt inte råd att stänga fabriken.

Så du vill avskaffa sommarstoppet?

–Vi behöver hitta en modell där vi kan reducera stängningen av fabriken, men jag försäkrar att alla kommer att få den semester de vill ha.

Hur vill ni göra detta?

–Vi funderar på olika modeller. Vi har stor efterfrågan och behöver förlängd produktionstid.

I linje med detta bekräftar Stefan Jacoby dessutom att man återigen funderar på ett tredje skift i Torslandafabriken.

Jag passar också på att fråga om det tips jag fått att Volvo skall börja tillverka S60 i Torslanda för att avlasta fabriken i Gent.

ANNONS

–Jag kan inte kommentera, svarar Stefan Jacoby och tillägger med ett skratt:

–Det är för tidigt, och jag vill träffa dig igen.

Med Olof Persson och Stefan Jacoby vid samma bord undrar jag skämtsamt om möjligheterna att få de båda att avslöja meningsskiljaktigheter.

–Det är vi för smarta för, säger Stefan Jacoby – bara för att en stund senare visa upp en klar skillnad i inställning, eller åtminstone en skillnad i hur det har utvecklats på de båda bolagen.

Det gäller frågan om visstidsanställda.

Flexibelt

AB Volvo har tagit beslut att man skall ha upp till 20 procent av de anställda på tidsbestämda kontrakt, medan den svenska konkurrenten Scania nyligen gick upp till hela 30 procent.

Volvo PV ligger på cirka 10 procent och Stefan Jacoby argumenterar för en låg siffra, även om han ser värdet av flexibilitet.

–För mig finns det ingen avsikt att ändra från fast anställda till visstidsanställda. Man skall ta med kvalitet i ekvationen. Jag tror starkt på att kvalificerade och tränade team som är fast anställda står för förstklassig kvalitet. Det handlar också om hur man identifierar sig med bolaget, säger Stefan Jacoby.

Har han fel?

Jag ställer frågan till Olof Persson, som svarar:

–Nej, jag tror att vi alla behöver se på det här... men vad jag sagt hela tiden är att vi måste leva med snabbare kast mellan ökad och minskad efterfrågan. Jag är mer än villig att diskutera vad vi kan göra för att öka anställningstryggheten med den flexibilitet som behövs.

ANNONS

Olof Persson för ett långt resonemang som avslutas:

–Vi kommer att fortsätta ha den här diskussionen och den finns definitivt på min agenda.

ANNONS