Håkan Samuelsson, vd Volvo Car Group.
Håkan Samuelsson, vd Volvo Car Group.

Volvofabrik i USA påverkar inte Göteborg

ANNONS
|

Volvo Cars tidigare aviserade storsatsning på USA-marknaden består nu även av en ny fabrik. På måndagen meddelade Volvo Cars att man satsar 4,3 miljarder kronor på att bygga en egen fabrik i USA, där man idag säljer cirka 60000 bilar per år. Målet för dagen är att inom de närmaste åren nå upp till 100000 bilar.

- Volvo Cars kan inte hävda att vi är en global biltillverkare utan en industriell närvaro i USA. Idag har vi blivit det. Genom dagens besked gör vi fullständigt klart att vi är i USA för att stanna, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, i ett pressmeddelande.

ANNONS

Stefan Elfström, presstalesman på Volvo Cars, säger att det inom de närmaste månaderna blir klart var den nya fabriken ska byggas. Just nu pågår förhandlingar med ett antal delstater.

2018 ska fabriken stå klar.

- Vi har ännu inte beslutat vilken produktionskapacitet fabriken ska ha. Det är däremot klart att det är 60- och 90-modellerna på den nya Spa-plattformen som ska byggas i USA. Vi kommer att bygga upp på samma sätt som vi byggt fabriken i Chengdu i Kina och som producerat bilar i två år.

Värdet för Volvo Cars att bygga en fabrik i USA ligger delvis i minskade kostnader för logistik.

- Dessutom säkrar vi lönsamheten i försäljningen genom att vi slipper svängningar i valutakurser. Vi kommer att köpa in komponenter lokalt, säger Stefan Elfström.

En betydande komponent kommer dock fortfarande att komma från Sverige.

- Motorerna kommer vi fortsatt tillverka i Skövde och exportera till USA, säger Stefan Elfström.

Enligt Volvo Cars påverkar inte fabriksplanerna i USA tillverkningen i Göteborg. Den planerade produktionsökningen går enligt planerna och på längre sikt ska fabriken i USA ses som ett komplement till dagens fabriker i Göteborg, Gent och Kina.

För en vecka sedan berättade Volvo Cars om förändringar i sin ledningsorganisation, en förberedelse för nästa steg i den "globala förändringsresan". Målet är en fördubbling av dagens produktion eller närmare en miljon bilar. "Ingen annan biltillverkare på marknaden har idag ett så ambitiöst mål", sade Håkan Samuelsson då.

ANNONS

I den nya organisationen har Amerikanregionen blivit en egen affärsregion. Varje region (Europa, Asien och Amerika) får ett fullständigt verksamhetsansvar.

Håkan Samuelsson uttalade för en vecka sedan att den nya ledningsstrukturen har utformats för att positionera Volvo närmare sina marknader. Det gör att "Volvo kan svara och reagera mycket snabbare på de enskilda marknadernas och regionernas behov".

I januari utsågs Lex Kerssemakers till ny Amerikachef. Han rapporterar direkt till Håkan Samuelsson. Kerssemakers har under 16 år haft olika ledande befattningar inom Volvo.

"Jag ser fram emot den här utmaningen. USA är en av nyckelmarknaderna för hela Volvogruppens utveckling och i dag är vi återigen på offensiven. Volvo har inte bara kommit till USA för att stanna, vi är här för att vara framgångsrika", sade Kerssmakers i januari. Han visste självklart vad som väntade runt hörnet, besked om en ny USA-fabrik två månader senare.

Volvo Cars har också tidigare tagit beslut om en satsning på återförsäljarnätet i USA för att "säkerställa att det finns en fungerande infrastruktur som kan stödja varumärkesutvecklingen och de nya produkterna".

Volvo Car Group omsatte under 2014 närmre 130 miljarder kronor och rörelsevinsten blev 2,3 miljarder kronor.

Under 2014 såldes 465 866 bilar, en rekordnivå och ökning med 8,9 procent jämfört med 2013.

ANNONS
ANNONS