Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Torbjörn Isacson: Volvobolagen spelar högt med Coronaviruset

De båda Volvobolagen verkar spela högt på att Coronaviruset snart är under kontroll. Det är bara att hoppas att de får rätt.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Det har bara gått några veckor sedan både AB Volvo och Volvo Cars kunde lägga fram riktigt starka bokslut, till fromma inte bara för bolagens aktieägare och anställda utan i hög grad för hela Göteborgsregionen där de båda fordonsföretagen är viktiga inslag. Men redan i samband med boksluten varnades för effekten av Coronaviruset, inte minst för farhågorna att hela sanningen inte kommit fram utan att det mörkas information. Allt mer talar också för att de kinesiska myndigheterna inledningsvis blundade för farorna, vilket förvärrat problemen och tvingat fram en rad akuta åtgärder.

LÄS MER: Börsnotering stärker Volvo Cars ställning

LÄS MER: AB Volvos fina bokslut följs upp av en rad rekord även från Volvo Cars

Volvobolagen hade en tämligen avvaktande syn på problematiken i samband med sina bokslut. Volvo Cars, som är det svenska bolag som påverkas mest av utvecklingen i Kina, talade om en effekt under det första kvartalet som inte förväntades märkas så mycket för helåret.

I GP fortsätter Volvobolagen att tona ned de stora riskerna med viruset. Enligt Volvo Cars, som planerar ett samgående med Geely, är all produktion utanför Kina igång, och bolaget har kontakt med leverantörer i alla kedjor för att undvika störningar. Från AB Volvo kommer det inga signaler alls om risken för stoppad produktion.

Enligt den svenska branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, FKG, riskerar den svenska fordonsindustrin att hamna i en ny kris där 10 000 jobb är hotade.

Men på många andra håll, både i Sverige och internationellt, uppfattas riskerna som större. Enligt den svenska branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, FKG, riskerar den svenska fordonsindustrin att hamna i en ny kris där 10 000 jobb är hotade. Materialbrist hotar inom kort, vilket kan tvinga AB Volvo, Volvo Cars och Scania att stänga fabriker, heter det.

Att som Volvo Cars i GP bemöta de farhågorna med att ”Det är ju uppgifter från FKG” är en respons som riskerar att straffa sig. Att negligera eller spela ner tänkbara bekymmer, som sedan visar sig växa, förvärrar situationen. Fråga vilken bankdirektör som helst, för att ta några färska exempel.

Häromdagen tvingades Spectra Premium i Trollhättan, som tillverkar bränsletankar till Volvos el-hybridbilar, begära företagsrekonstruktion, till stor del beroende på att Volvo Cars stängt i Kina på grund av viruset.

På torsdagen sa Scanias vd Henrik Henriksson till radions Ekot att det finns en risk att Scania kommer att stoppa produktion i Sverige om kinesiska underleverantörer inte kommer igång med sin produktion. Även om situationen uppges vara under kontroll just nu så är budskapet att hela produktionssystemet kan påverkas om ett par veckor.

Volvo-konkurrenten Daimlers vd Ola Källenius står i daglig kontakt med Kina, och Coronaviruset pekas ut som ännu ett hot mot fordonsjätten som redan har bekymmer med fallande lönsamhet. Precis som de båda Volvobolagen har Daimler dessutom Geely som stor ägare.

Redan för ett par veckor sedan varnade Fiat Chrysler för att bolaget kan tvingas stänga en fabrik i Europa om inte läget med coronaviruset förbättras avsevärt. Sydkoreanska Hyundai har stängt en fabrik i Sydkorea på grund av leveransbrister.

LÄS MER: Volvo kan slås ihop med Geely

I bransch efter bransch ökar dagligen nyheterna om hur Coronaviruset påverkar. Det gäller transportföretag som flygbolag, bland andra SAS, eller containerrederier som Maersk och mängder av tillverkningsföretag i olika branscher.

De senaste decennierna har Kinas andel av världens tillverkning och försäljning ökat dramatiskt, samtidigt som sårbarheten ökat genom komplicerade kedjor av leverantörer som är sammanflätade globalt. Det faktum att de flesta leveranser från Kina sker med båt gör också att det kommer att ta lång tid att få fram produkterna när fabrikerna väl kommit igång.

Att Volvo Cars nyligen styrt över från en kinesisk batterileverantör till en sydkoreansk räcker sannolikt inte. Men det är bara att hoppas att Volvobolagen får rätt i sin till synes väl tillbakalutade syn på problemen.