Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

När Black Friday-handeln exploderar berörs mängder av företag, inte minst när det gäller logistiken kring paketen. Bild: Volvo lastvagnar

"Volvobolagen har viktiga roller i logistiken kring e-handeln"

Paketautomater väntas få sällskap av självkörande bilar, levererande robotar, flygande drönare och digitala lås. Det ställer nya krav på samarbeten mellan logistikgiganter, skriver Torbjörn Isacson.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

När Black Friday-handeln exploderar berörs mängder av företag, inte minst när det gäller logistiken kring paketen. Det är ett starkt växande område som bland annat berör de båda Volvobolagen, där hållbarheten blir allt viktigare.

Återvinning i Nordstan i samband med Black Friday, samtidigt som det pågår klimatdemonstrationer i Göteborg. Balansgången mellan den massiva konsumtionen och hållbarhet och klimateffekter blir allt viktigare.

En stor del i det är själva logistiken, hur paketen kommer till kunderna och returerna hanteras. Här krävs förändringar på flera plan.

I Sverige har exempelvis fungerande momsregler fått bättre ordning på den handel från Kina som spårade ur fullständigt kring julen för ett par år sedan. Ett företag som Ikea har flyttat alla långa transporter av varor inom Europa från lastbilar till järnvägs- och sjötransporter.

De båda Volvobolagen har viktiga roller när det gäller lastbilstransporter respektive privatpersoner som ska ta sig till butiken eller hämta ut e-handelspaket. Volvo lastvagnar har minskat utsläppen av luftföroreningar med 90 procent sedan 1970-talet och sänkt bränsleförbrukningen med 40 procent. Bränsleeffektiviteten ska öka, liksom alternativa bränslen. En tredjedel av materialet i en ny Volvolastbil kommer från återvunnet material, och upp till 90 procent kan återvinnas i slutänden.

Volvo Cars vill sälja mobilitet, det vill säga att alla inte behöver äga en egen bil. Återvinning och återanvändning av bilar ska bli bättre även här, liksom utvecklingen av alternativa bränslen. År 2025 ska alla Volvobilar vara hybrider eller helt eldrivna.

Men själva fordonen är bara en del av den stora kedjan, som förutom gods- och persontransporter handlar om byggnader, förpackningar och returer. Kundernas krav blir allt högre. De e-handlade varorna ska komma fram så snabbt som möjligt, gratis – och hållbart. Dessutom ska mängder av returer hanteras, även det hållbart och helst kostnadsfritt. Att få ihop det kräver en balansakt i den högre skolan.

LÄS MER: Stora omvälvningar för de anrika företagskolosserna

Inte minst handlar mycket om vad som kallas ”last mile”, den sista delen av transporten fram till kunden. Här krävs enorma omställningar i allt från stadsplanering till de företag som har olika typer av lagerlokaler till alla former av transportörer. Det kommer att krävas mycket lageryta som är betydligt närmare kunderna än i dag. Det lär bli räddningen för en del lokaler när annan verksamhet slås ut. Dagens paketautomater väntas få sällskap av självkörande bilar, levererande robotar, flygande drönare och digitala lås. Men långt innan sådana nyheter är på plats krävs det stora förändringar.

Det ställer nya krav på samarbeten mellan logistikgiganter som Postnord, DHL och Schenker, superlokala transportörer av olika slag, fastighetsbolag och mjukvaruföretag.

För att få ordning på de ständigt växande varubergen är det med andra ord många som måste förbättra sig, och göra det tillsammans på helt nya sätt.

LÄS MER: Här är Volvos första självkörande elbuss

LÄS MER: 37 krascher vid Ubertester före dödsolycka

LÄS MER: VW och Ford samarbetar kring självkörande bilar