Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/12

Volvo Torslanda fyller 50

I dag fyller klassiska Volvo Torslanda 50 år. Samtidigt invigs en ny karossfabrik TA3 och en ny modellplattform som kostat mer än Öresundbron.

Idag firar Volvo PV i Torslanda 50 år med stort kalas och pompa och ståt ute i fabriken.

Volvo Torslanda blev en milstolpe i svensk industrihistoria. Volvo Amazon blev modellen som invigde fabriken 1964, följd av många klassiska modeller genom åren.

Ett halvt sekel senare är det dags för nya Volvo XC90. Och det på en plattform som kostat hela 34 miljarder att utveckla - i kostnadsnivå med hela det Västsvenska paketet och till och med dyrare än hela Öresundsbron. Bilen ska presenteras i höst, men redan nu har man börjat bygga tidiga förserier. Nya XC90 når handeln 2015.

Många gäster är inbjudna till Torslanda-fabriken på dagen 50 år efter invigningen.

De får vara med om invigningen av den nya karossfabriken, nostalgi i en historisk exposé, rundturer i fabriken och inte minst framtidsvisioner - som att "köra" den självstyrande Volvo-bilen.

FAKTA: Volvo XC90
Volvo XC90 lanserades 2002. Även då var det en stor investering och osäkerheten om det skulle bära sig var stor. Men modellen blev en försäljningssuccé, inte minst i USA, och starkt bidrog till företagets lönsamhet.

Nya XC90 som når handeln 2015 är en helt ny bil, byggd på en helt nyutvecklad arkitektur. Utvecklingskostnaderna är enorma, enligt företaget i nivå med Västsvenska paketet som kostar 34 miljarder kronor att genomföra.

Öresundsbron kostade drygt 20 miljarder kronor att bygga i den tidens penningvärde

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.