Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson, i samband med ett seminarium på Västsvenska handelskammaren på tisdagen. Bild: Olof Ohlsson
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson, i samband med ett seminarium på Västsvenska handelskammaren på tisdagen. Bild: Olof Ohlsson

Volvo-topparna reagerar på Geelys svartlistade fabrik

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson säger att han skulle bli ”väldigt förvånad” om Geelys sanktionsdrabbade fabrik i Belarus uppger att de använder Volvo-teknik, vilket GP:s granskning visat. Samtidigt säger den högsta chefen för det andra Volvo-bolaget att han inte kände till att den kinesiska biljättens fabrik straffats av sanktioner.
– Det är helt nya uppgifter för mig, säger AB Volvos vd Martin Lundstedt.

GP avslöjade på tisdagen att Volvo Cars systerbolag Geely Auto, som liksom den svenska biltillverkaren ägs av Li Shufu, driver en sanktionsdrabbad fabrik i Belarus tillsammans med Lukasjenkoregimen. Volvo Cars har inför publiceringen inte velat kommentera fabriken närmare och hänvisat till sin ägare. På tisdagen offentliggjordes dock Volvo Cars första kvartalsrapport som börsbolag – och i samband med det fick GP möjlighet att ställa ett par korta frågor till vd:n Håkan Samuelsson.

– Ni refererar till en Geely-fabrik som tillverkar Geely-bilar, så det har ingenting att göra med Volvo, säger Håkan Samuelsson.

– Jag tror att vi skulle bli väldigt förvånade om de uppger att de använder Volvo-teknik, det är ingenting som jag vet något om.

Volvo Cars egen pressavdelning har dock bekräftat för GP att man har agerat mot sitt systerbolag för att användningen av Volvo-varumärket i Belarusfabrikens marknadsföring ska upphöra.

Håkan Samuelsson: Måste undersöka teknikfrågan

När det gäller att fordonsplattformen CMA, som bland annat är grunden för Volvo XC40, används i fabrikens bilar påpekar Håkan Samuelsson att den utvecklats av Geely med stöd från Volvo och att Geely äger rättigheterna till den.

– Så Volvo bidrar inte till någon teknik i en fabrik i Belarus. Jag skulle bli väldigt förvånad att höra det, men vi måste undersöka det.

AB Volvo:s vd Martin Lundstedt intervjuas av GP:s reporter. Han säger att uppgifterna om Geelys sanktionsdrabbade fabrik är helt nya för honom. Bild: Olof Ohlsson
AB Volvo:s vd Martin Lundstedt intervjuas av GP:s reporter. Han säger att uppgifterna om Geelys sanktionsdrabbade fabrik är helt nya för honom. Bild: Olof Ohlsson

Förutom Volvo Cars är Geely och Li Shufu också storägare i lastbilstillverkaren AB Volvo. Vd för det företaget är Martin Lundstedt.

– Det är helt nya uppgifter för mig. Jag kan inte kommentera någonting jag inte känner till om jag ska vara riktigt ärlig. Jag har faktiskt inte sett det förrän du säger det nu, säger han.

Men generellt, påverkar det AB Volvo vad er storägare gör?

– Återigen, jag kan inte kommentera enskilda saker runt det, men vad vi är väldigt tydliga med att jobba med, är ju att vi är ett jätteglobalt bolag, som jobbar i många olika restriktioner och regioner. Självklart jobbar vi med de förutsättningar som gäller i varje land, inklusive eventuella sanktioner i något land.

LÄS MER: GP granskar: Geelys Lukasjenkofabrik straffas av EU-sanktioner

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.