Volvo och tyska konkurrenten Daimler satsar på ett gemensamt bolag för att producera bränsleceller till tunga fordon. Arkivbild.
Volvo och tyska konkurrenten Daimler satsar på ett gemensamt bolag för att producera bränsleceller till tunga fordon. Arkivbild. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Volvo i mångmiljardsamarbete med Daimler

Lastbilsjättarna Volvo och Daimler gör en storsatsning på bränsleceller. Volvo köper in sig med motsvarande 6,5 miljarder kronor, men stora investeringar behövs även framöver.
– Det handlar om niosiffriga belopp, säger Martin Daum, Daimler Trucks vd.

ANNONS

Bränsleceller, som använder väte som bränsle, ses som en av vägarna framåt för att elektrifiera lastbilar och andra tunga fordon.

Nu startar AB Volvo och Daimler, två av världens största lastbilstillverkare, ett gemensamt samriskbolag för storskalig produktion av bränsleceller.

Koncernerna har skrivit på ett preliminärt, icke-bindande avtal, som innebär att Volvo kommer att köpa 50 procent av bolaget för motsvarande cirka 6,5 miljarder kronor.

I gengäld lägger Daimler in samtliga delar av koncernens redan befintliga arbete kring bränsleceller.

– Jag vill inte gå in på de exakta siffrorna, men det är den värderingen vi har hamnat på, säger Volvos vd och koncernchef Martin Lundstedt i en telefonkonferens efter beskedet.

ANNONS

"Niosiffriga belopp"

Tanken är att samarbetet ska minska utvecklingskostnaderna och snabba på arbetet. Enligt Martin Daum, vd för Daimler Trucks, kommer de båda bolagen dock även framöver att behöva investera stora belopp.

Det handlar enligt Daum om "niosiffriga belopp" i euro räknat.

– Det är svårt att ge exakta siffror. Men det kommer att vara mycket och när jag nämnde niosiffriga belopp innebär det minst 100 miljoner euro var, det vill säga 200 miljoner euro (motsvarande cirka 2,2 miljarder kronor), säger han.

– Det är en bra start, men det kommer definitivt inte att räcka för att nå fullskalig produktion.

Både Daimler och Volvo har en rad andra stora varumärken i sina koncerner. De har samtidigt en gemensam storägare i kinesiska Geely, som enligt Martin Daum dock inte har något att göra med samarbetet kring bränslecellerna.

– Jag tror inte ens att Geely varit informerat om det här, säger han.

Fortsatt konkurrens

Bränslecellsbolaget kommer till en början att ha omkring 250 anställda och ha sitt huvudkontor i Nabern i södra Tyskland, där Daimlerägda Mercedes i dag har sitt bränslecellsbolag.

Volvo och Daimler har som målsättning att den respektive serieproduktion av tunga fordon med bränsleceller ska vara i gång under andra halvan av 2020-talet.

– Det är viktigt att poängtera några saker. För det första att samarbetet måste godkännas av de berörda myndigheterna, säger Martin Lundstedt.

ANNONS

– För det andra, även om vi går ihop om bränslecellsteknologin fortsätter vi självklart att vara konkurrenter på alla andra områden.

Jens Bornemann/TT

AB Volvo och Daimler Trucks är två av världens största fordonstillverkare, med en rad andra stora varumärken i portföljen. De båda börsnoterade koncernerna ägs delvis av kinesiska Geely (som även äger exempelvis Volvo Cars).

Volvokoncernen, som har sitt huvudkontor i Göteborg, består av totalt tio affärsområden. Bland dem finns utöver Volvos egen buss- respektive lastbilstillverkning bland annat även japanska lastbilstillverkaren UD, franska Renault Trucks och amerikanska Mack Trucks.

Volvokoncernen har totalt närmare 100 000 anställda.

Daimler, med huvudkontor i Stuttgart i Tyskland, tillverkar utöver lastbilar och bussar i eget namn exempelvis personbilar och transportfordon under varumärket Mercedes-Benz. I koncernen ingår bland annat även amerikanska lastbilstillverkaren Western Star, indiska Bharat-Benz och japanska Mitsubishi Fuso.

Daimlerkoncernen har totalt omkring 300 000 anställda.

Källor: Volvo och Daimler.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS