Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
AB Volvo stämmer nu sin svenska huvudkonkurrent Scania. Enligt Göteborgsbolaget ska Scania ha använt ett Volvo-patent i en särskild växellåda.  Bild: Adam Ihse/TT
AB Volvo stämmer nu sin svenska huvudkonkurrent Scania. Enligt Göteborgsbolaget ska Scania ha använt ett Volvo-patent i en särskild växellåda. Bild: Adam Ihse/TT

Volvo stämmer Scania: "Är allvarligt"

Volvo Lastvagnar stämmer Scania, rapporterar Breakit. Konkurrenten ska ha använt Göteborgsbolagets patent i hundratusentals lastbilar.
– Det var vi själva som upptäckte det vid testkörning, säger AB Volvos Claes Eliasson.

Det var i slutet av förra veckan som Lastvagnar vände sig till Patent- och marknadsdomstolen med anklagelser om att Scania utan tillåtelse ska ha använt ett Volvo-patent på en särskild växellåda. Växellådan i fråga ska finnas i runt hälften av alla de drygt 350 000 Scanialastbilar som producerats sedan 2014, enligt Breakit.

Det är första gången som Volvo stämmer konkurrenten Scania, så vitt Claes Eliasson, presstalesperson på AB Volvo, känner till. Enligt honom var det de själva som upptäckte patentintrånget när de testkörde ett av Scanias fordon. Därefter förde man en dialog med konkurrenten utan att kunna enas i frågan. Därefter togs ärendet vidare till domstol.

– Vi lägger ner väldigt mycket tid, resurser och pengar på att ta fram våra uppfinningar, säger Eliasson till GP.

– Upptäcker vi patentintrång är det jätteviktigt naturligtvis att vi står upp för vår rätt. På det sättet är det allvarligt – det blir ju ganska orättvisa villkor om man kan ta patent från varandra hur som helst.

Enligt Breakit skulle Volvo-tekniken som tvisten handlar om användas i ungefär hälften av alla de över 350 000 lastbilar som Scanias producerat sedan 2014. . Bild: Fredrik Sandberg/TT
Enligt Breakit skulle Volvo-tekniken som tvisten handlar om användas i ungefär hälften av alla de över 350 000 lastbilar som Scanias producerat sedan 2014. . Bild: Fredrik Sandberg/TT

Det är oklart exakt hur stora summor det handlar om totalt om Volvo skulle vinna målet. Enligt Breakit skulle Scania kunna krävas på en avgift för varje fordon. Om Volvo får rätt i domstol kräver man 10 miljoner av Scania om de fortsätter använda sig av tekniken ifråga.

– Eventuella summor är ofta en sådan sak som regleras i en domstolsförhandling, säger Eliasson till GP.

– Omfattningen och i hur hög utsträckning ett patentintrång skett är också sådant som domstolen tittar på.

Scania pressansvarige Hans-Åke Danielsson säger till GP att man avböjer att kommentera i nuläget.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.