Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Volvos högsta chef för produktionen, Javier Varela meddlade på onsdagen att Skövdefabriken ska börja tillverka motorer för bolagets rena elbilar. Bild: Volvo Cars, Anders Wiklund/TT
Volvos högsta chef för produktionen, Javier Varela meddlade på onsdagen att Skövdefabriken ska börja tillverka motorer för bolagets rena elbilar. Bild: Volvo Cars, Anders Wiklund/TT

Volvo ställer om Skövdefabriken – börjar tillverka elmotorer

Volvos motorfabrik i Skövde ska börja producera elmotorer – det bekräftar nu Volvo Cars och investerar 700 miljoner kronor i anläggningen.
Satsningen är en del av företagets omställning mot elbilar och kan på sikt säkra tusentals jobb i Skövde.

GP har tidigare skrivit om att Volvo Cars har startat ett separat bolag för utveckling och tillverkning av förbränningsmotorer: Powertrain Engineering Sweden, som i ett senare skede ska bilda bolag tillsammans med Geely. Avknoppningen är en del i att kunna fokusera Volvo Cars resurser ytterligare på utvecklingen av elbilar.

När GP skrev om satsningen i början av december så framgick det från statens sida att man var positiv till att Skövde även satsar på tillverkning av elmotorer. Det ville inte Volvo Cars kommentera då, men nu bekräftar företaget satsningen.

LÄS MER: Uppgifter: Volvo Cars vd Håkan Samuelsson vill förbjuda bensinbilar

LÄS MER: Jessica Span ny vd för Volvo Car Sverige

Ställer om under flera år

Volvo Cars satsar 700 miljoner kronor de kommande åren för att kunna börja producera elmotorer i Skövde för rena elbilar. Från 2023 kommer det att handla om montering av elmotorer, men vid mitten av detta decennium kommer man att ha hela produktionsprocessen av elmotorer i Skövde, meddelar bolaget. 2025 har Volvo Cars som mål att hälften av alla sålda bilar ska bestå av rena elbilar.

– Skövde kommer att producera motorerna för anläggningarna i Europa – de bilarna kan sedan säljas i andra delar av världen, säger Javier Varela, högsta ansvarig för Volvo Cars produktionsanläggningar, vid en pressträff på onsdagen och lägger till att de egenproducerade elmotorerna även kommer att kunna sitta i andra märken inom Geelysfären, som Polestar.

På frågan om man i framtiden även kommer att producera elmotorerna i USA och Kina till anläggningarna där svarar Varela att han inte kan svara på det idag.

Idag köper Volvo Cars in elmotorer från Valeo Siemens som används i de rena elbilarna Volvo XC40 Recharge P8 och Polestar 2. För att lösa tillgången till motorer när elbilar växer – fram till man börjar producerar egna i Skövde – kommer Volvo även att köpa in motorer från ytterligare märken än Valeo Siemens, meddelar bolaget.

Volvo Cars Skövdefabrik kommer att både tillverka förbränningsmotorer (bilden), som kommer att ligga i ett separat bolag, och elmotorer – från 2023. Bild: Adam Ihse/TT
Volvo Cars Skövdefabrik kommer att både tillverka förbränningsmotorer (bilden), som kommer att ligga i ett separat bolag, och elmotorer – från 2023. Bild: Adam Ihse/TT

Kan anpassa motorerna efter de egna behoven

Fördelen med att producera egna motorer är enligt Volvo Cars drivlinechef Michael Fleiss, som också är ny vd för Powertrain Engineering Sweden, följande:

– Vi kan bättre anpassa och optimera motorerna efter våra behov, det blir mer effektivt och vi kan använda befintlig maskinpark i Skövde.

LÄS MER: Utmaningen för Volvo Cars att hantera andra smittvågen

LÄS MER: Därför dumpar Volvo Cars Bilia

I länsstyrelsens tidigare svar på Volvo Cars ansökan om klimatmedel framgick det att satsningen på förbränningsmotorer till hybrider och elmotorer kan säkra 13 000 jobb i regionen – 1 700 arbetstillfällen direkt i Skövdeanläggningen och 11 000 hos underleverantörer i regionen.

– För monteringen av elmotorer kommer vi att ha 500 personer. Det är vår plan för mitten av decenniet, säger Javier Varela.

Dubbla uppdrag för Skövdefabriken

Men Skövdefabriken kommer också att fortsätta tillverka förbränningsmotorer, den del av produktionen kommer att höra till det nya bolaget Powertrain Engineering Sweden. Men exakt hur många anställda som kommer att krävas i framtiden i produktionen av förbränningsmotorer och elmotorer går inte att vara helt säker på enligt Volvocheferna:

– Den ena variabeln är hur mycket elbilarna ökar, den andra är hur framgångsrik vi i det nya bolaget är att sälja förbränningsmotorteknologi till andra företag, säger Michael Fleiss.

– Som det ser ut idag: av de 1 300 i produktionen i Skövde kommer cirka hälften att jobba med förbränningsmotorer och hälften med elmotorer.

När det gäller processen att bilda ett gemensamt bolag för förbränningsmotorer med Geely kommer besked att ges under andra kvartalet nästa år.

Det står sedan tidigare klart att själva designen och utvecklingen av elmotorer sker i Göteborg och Shanghai och det finns också batterilaboratorier i både Göteborg och Kina.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.