Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/5

Volvo ska bara tillverka elbilar

Volvo Cars ska bli ett elbilsmärke. Men du kan räkna med att se helt bensindrivna Volvo-bilar på vägarna länge till. - Hur snabbt transformationen går beror på kunden, säger vd Håkan Samuelsson.

Alla nya bilmodeller som lanseras av Volvo Cars ska, från och med 2019, vara helt eller delvis drivna på el. Det rör sig därmed om såväl så kallade mildhybrider som plug-inhybrider och rena elbilar.

– Det här är egentligen vår reaktion på kundernas efterfrågan på elektrifierade bilar. Det är också ett sätt för oss att få ner koldioxidutsläppen och minska vårt klimatavtryck, säger Håkan Samuelsson.

Mellan åren 2019 och 2021 ska Volvo också presentera fem nya modeller, helt drivna på el – tre under varumärket Volvo Cars och två under Volvos fristående prestandamärke Polestar.  

Exakt hur de nya bilarna ska bli vill Volvo inte svara på i nuläget – klart är i alla fall att de kommer att tillverkas både på CMA-plattformen, som används för mindre bilar och SPA-plattformen, på vilka Volvos större modeller byggs. Och även om den allra första modellen ska tillverkas i Kina, ska resten av modellerna byggas ”globalt” – fabrikerna i såväl

Torslanda ska på sikt ställas om

Torslanda som Gent och USA ska därmed på sikt ställas om för att klara av att producera elektrifierade bilar.  De rena elmodellerna ska också ha en räckvidd på runt  50 mil - vem som får tillverka batterierna i dem är dock inte bestämt ännu.

– Dagens tydliga besked från oss är också en inbjudan till alla som vill investera i batteritillverkning – vi behöver fler aktörer och hårdare konkurrens på den marknaden. Det gäller också dem som vill investera i infrastruktur för elektrifierade bilar – de kan nu räkna med att ha Volvo som kund, säger Håkan Samuelsson.

Volvo Cars har länge ansetts vara på efterkälken i omställningen till el. Flera konkurrenter har till exempel redan lanserat helt eldrivna modeller.  För så sent som 2,5 år sedan förklarade också Håkan Samuelsson att Volvo inte ”tror på” rena elbilar.  

LÄS ÄVEN: Brexit och Trump oroar Volvo

Att vd:n ändå väljer att satsa hårt på elektrifierade bilar just nu är dock ingen slump. Det är först nu tekniken är ”mogen” batteripriserna överkomliga, räckvidden tillräcklig och infrastrukturen för att ladda elbilar på plats, menar Håkan Samuelsson.

– Saker har förändrats och vi måste därför göra den här omställningen snabbare än vi tidigare trott. Vi tror dock fortfarande att plug-inhybrider är en mycket bra bro över till den nya världen, säger han.

Fasar ut bensinbilarna

Och många hybrider lär det bli. Det krävs inte minst för att Volvo fortfarande ska kunna sälja större volymer av viktiga modeller som XC90, XC60, V90 och S90.

– Det här är en succesiv omställning mot el – även om jag tror att vi kommer få se olika typer av hybrider under en lång period framöver. Prestandan på vissa av Volvos större modeller är fortfarande svår att åstadkomma med enbart elmotorer. Om du ska utveckla en suv eller bilar av samma typ som V90, måste du idag kompromissa mellan prestanda, vikt och räckvidd, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.

Håkan Samuelsson räknar också med att just den lägsta nivån av elektrifiering, mildhybriden, kommer stå för den största försäljningen av de nya modellerna. I alla fall i början av omställningen.  Volvo Cars kommer också att fortsätta tillverka bilar, av sina nuvarande modeller, som enbart drivs på bensin eller diesel - i många år till.

Elsatsningen gäller ju bara modeller lanserade efter 2019. Något datum för när den sista Volvobilen, enbart utrustad med förbränningsmotor, ska rulla av bandet finns inte.

– Det är upp till kunden, säger Håkan Samuelsson.

– En bil har en livstid på runt sju år – det ger en indikation på hur lång tid överlappningen kan vara, säger Henrik Green, utvecklingschef på Volvo Cars.

LÄS ÄVEN: Geely bygger stort utvecklingscenter på Hisingen

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.