Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

AB Volvos vd Martin Lundstedt på koncernens årsstämma i Göteborg.

Volvo ser sätt att hantera USA-tullar

Höjda tullar i världshandeln leder till högre priser på olika varor, säger Volvos vd Martin Lundstedt. Men han verkar ganska lugn för Volvos del, trots USA:s nya tullar på stål och aluminium.

AB Volvo är ett multinationellt företag med fabriker i 18 länder som tillverkar lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner eller motorer.

I koncernen ingår bland annat den USA-baserade lastbilstillverkaren Mack.

- Vi har både in- och utflöden till USA. Vi har olika möjligheter att hantera situationen, säger Martin Lundstedt om Volvos läge i förhållande till USA:s stål- och aluminiumtullar, som ännu inte gäller EU.

Koncernen har också en ganska stor del där varor och produkter handlas med inom USA.

Men generellt leder handelshinder till att ett företag som Volvo kan se sig tvunget att ta högre priser av kunderna, till exempel lastbilsköpare, vilket de i sin tur kompenserar med högre priser.

- Den trend som finns i världen, med protektionism och sådant, är viktig att ta på allvar, anser Martin Lundstedt.

Han påpekar att även företag som Volvo bör försöka investera ansvarsfullt i olika regioner av en globaliserad värld.

- Den här motreaktionen får man ibland när olika delar kanske känner att man halkar efter eller är förlorare, säger Lundstedt.