Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Per Lindvall: Volvo rullar fram med självförtroende

Även om man inte är utbildad signalist så går det inte att ta fel på att Volvoledningen sänder ut ett bokslut för fjolåret som är bräddfullt av självförtroende. Rejäl utdelningshöjning och bildandet av ett nytt affärsområde för autonoma eldrivna nyttofordon ger ett trovärdigt och säljbart framtidsscenario.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Verkstadssektorn har vobblat en hel del under hösten. Det svaga tyska kapacitetsutnyttjandet för sin industrisektor och då framför allt den tunga fordonsindustrin har lagt en höstvåt och kall filt över konjunkturförväntningarna för hela Europas exportmaskineri, så även Volvo.

LÄS MER: Här är Volvokoncernens Teslautmanare

LÄS MER: Volvo steg på samarbete med Isuzu

Analytikerna hade därför skruvat ner förväntningarna rejält för Volvos fjärde kvartal, inte minst vad gäller marginalutvecklingen. Volvo har ju historiskt varit klart sämre på marginalvård när försäljningen vänder nedåt än vad nationalkonkurrenten Scania varit. Men VD Martin Lundstedt har visat att han inte tappat greppet från sina formativa år i Södertälje. Rörelsemarginalen för lastbilarna sjönk visserligen under 10-procentsstrecket, till 9,1 procent för fjärde kvartalet, men det är högre än den tidigare VDn Leif Johanssons toppnivåer under 2000-talet och långt över hans snitt, som dras ner av brakförlusten under 2009.

Och även om orderingången har varit svag under hösten, totalt 29 procent lägre under 2019 än under 2018, vilket borgar för låga volymer under första halvan av 2020 så tecknar Volvoledningen en bild över att utvecklingen ha bottnat, inte minst i Europa vad gäller lastbilar. Det gäller, djärvt nog, även för den kinesiska marknaden för anläggningsmaskiner. Kinas tillväxt har ju mattats till den lägsta på 20 år, och då anser många bedömare att det finns mycket luft i de siffrorna. Det gäller inte minst nyttan och värdet av landets fortsatt mycket höga investeringar, där anläggningsmaskinerna kommer in. Till det kommer den växande osäkerheten om Coronavirusets konsekvenser.

Men vid sidan av det löpande sifferflödet så är det utdelningshöjningen på 30 procent, till 13 kronor per aktie, jämfört med förra året som sticker ut. Och även om det främst är ”extrautdelningen” som höjs mest till 7,50 kronor så vittnar det om att Volvo-styrelsen inte ser mönstret av någon lågkonjunktur i botten på sina kaffemuggar. Den vedertagna tesen är ju att ett företag mycket ogärna sänker utdelningen, då det får en starkt negativ effekt i de klassiska värderingsmodellerna.

Volvos balansräkningen är också urstark med en stor nettokassa justerat för leasingrörelsen. Det gör också att Volvo kan självfinansiera sina investeringar. Och det mest spännande där är ju att Volvo från och med i år har ett självständigt affärsområde för självkörande fordon, Autonomus Sloutions. Det vittnar ju om att detta går från koncept och ord till riktig verkstad. Här kan också Volvo bygga något så viktigt i aktievärlden som en trovärdig framtidsstory. Den om att de kan driva utvecklingen själva, till skillnad mot inom bilsegmentet där Tesla sugit upp det mesta av syret

LÄS MER: AB Volvo fortsätter sätta nya rekord

LÄS MER: Här är företagen i Göteborg där de anställda tjänar bäst