Volvo redo för Trumps murar

Martin Lundstedt, AB Volvos vd, har haft ett hektiskt år och stortrivs med jobbet. Men makroekonomiskt har det varit motigt med svagare marknader ute i världen.

ANNONS
|

– Sammantaget under det första året jag varit här har det inte varit spinnaker i medvind, om man säger så. Men vi är inne i en fas som känns bra, och det är bra tryck i organisationen och vi har sett en stadig förbättring under sex, sju kvartal

Lastbilsförsäljningen har minskat under året. Varför det?

– Nordamerikanska marknaden har fallit mer än vad Europa kunnat kompensera. Vi är väldigt stora i Nordamerika och det är egentligen den stora förklaringen. Det är svaga marknader i Sydamerika, där vi är traditionellt starka, och även Ryssland. Men det som är glädjande är att vi har lyckats stärka lönsamheten och det visar den underliggande förmågan i bolaget. Och när marknaderna kommer tillbaks har vi goda förutsättningar att både ta volym och marknadsandelar.

ANNONS

Vad blir konsekvenserna för Volvo med Donald Trump i Vita huset?

– Det är för tidigt att säga, vi följer ju informationen både här hemma och i USA. Och det återstår att se vad som är valretorik och vad som kommer att bli verkstad. Ur Volvokoncernens perspektiv så har vi en väldigt stark amerikansk närvaro när det gäller produktion, forskning och utveckling. Så ur ett kort perspektiv är vi väl rustade om det skulle bli murar och tullar. Kanske bäst rustade av alla lastbilstillverkare.

– Men generellt sett är det protektionistiska strömningar i världen och jag tror att det finns ett gap mellan oss människor och etablissemanget, som jag som industriledare också tillhör i vissa lägen. Och jag tror på att vi måste jobba mycket mer på att skapa förtroende i samhället, och det handlar inte bara om Nordamerika. Vi måste vara närvarande.

Hur är det att ärva tidigare ledningars synder och ta mångmiljardsmällen för kartellbildningen i Europa?

– Volvo är ett väldigt trovärdigt företag och man lyssnar på oss vad som är bra för samhällsbygget. Det är klart att när vi behöver komma till en förlikning med EU-kommissionen i sådana här frågor så får vi arbeta mer med trovärdigheten på kort sikt. Ledningens och bolagets uppfattning är att vi ska vinna våra affärer för att vi är bra, så som för alla bolag är det inte kul när sådant händer.

ANNONS

Kunder samlas nu inför grupptalan mot de fem bötfällda lastbilstillverkarna med en miljardstämning. Hur ser du på det?

– När det gäller processer, rykten och spekulationer som kommenterar vi aldrig det. Vi jobbar med dem som är berörda, sedan har jag inga kommentarer än vad vi redan lämnat i den här frågan.

Under ett investerarmöte i London i somras så talade du om att rätt företagskultur är nycken till framgång. Kan du utveckla det?

– För mig handlar det väldigt mycket om att vi har en grundläggande företagskultur där så många medarbetare som möjligt känner att de kan göra skillnad och vara med och bidra. Det är därför vi har satsat på decentralisering av besluten, ställa om så att vi har affärsområden med resultatansvar och föra våra kunder närmare oss i olika delar av verksamheten. Vi är ett så stort bolag att det måste bestå av många små verksamheter där man känner att man kan påverka besluten, och det tror jag är det viktigaste.

Vad är det för skillnad på Scania- värderingar och Volvo- värderingar?

– Inte speciellt mycket. Jag tror att den största skillnaden är storleken på bolagen. Vi är ju tre till fyra gånger större än Scania och därför måste vi jobba med att vara ännu tydligare så att folk känner att de inte är för långt från besluten. Ser man till medarbetarnas förmåga och kompetens så har vi två jättefina bolag i den här branschen.

ANNONS

Tuvefabriken har byggts om. Hur tycker du att det har gått?

– Jag tycker att det är jättekul att vi har utvecklat Tuve och har gått in med ett nytt skift. Tuvefabriken är viktig av flera skäl för Göteborg och för Volvo. Den ligger nära vår produktutveckling och vi försörjer många marknader härifrån med avancerade specifikationer. Och det är inte bara Europa men också Asien och Sydostasien. Det är ett kvitto på att vi har en bra verksamhet.

Volvosteget, den ettåriga utbildningen inom industriproduktion, visar att sju av tio har fått jobb?

– Ja, Volvosteget är jättebra. Nyligen träffade jag ungdomar som går på Tekniksprånget där de får komma in och jobba under tre till fyra månader för att se vad det handlar om, och lära sig mer om teknik. Det är kul och spännande, för många ungdomar var en väldigt vag bild av industrin och vad en ingenjör egentligen sysslar med.

Hur har det varit att flytta till Göteborg?

– Göteborg ligger mig varmt om hjärtat. Jag kommer från Mariestad, så detta är "min storstad" och jag har väldigt många vänner här både från min uppväxttid och från min studietid på Chalmers. Så det var inget stort steg för mig att ta, det känns jättebra.

ANNONS

Martin Lundstedt

  1. Ålder: 49 år
  2. Bor: I Göteborg
  3. Bakgrund: Född i Mariestad, utbildad till civilingenjör på Chalmers. Arbetade under flera decennier på Scania i flera olika chefsroller, bland annat som vd och koncernchef.
  4. Gör: Koncernchef och vd på AB Volvo.

Martin Lundstedt om...

Resdagar...

- Jag reser enormt mycket. Under första året har jag nog gjort 150-160 resor runtom i världen. Vi har två procent av vår omsättning i Sverige och 98 procent i alla andra kontinenter. Men 25 procent av våra anställda finns i Sverige.

Att Gävle får Sveriges första elväg...

- Ni vet väl varför det blev Gävle? För att det är elväg baklänges. Haha, typiskt Göteborgshumor.

Hållbarhet...

- När man ser FN:s 17 klimatmål framför sig och man ser vilka miljömässiga utmaningar vi har, inser man att transport och logistik kommer att spela en otroligt viktig roll för att nå dit. För mobilitet av gods och människor kommer att fortsätta att öka. Är det något som vi i Volvo och svensk industri står för så är det lösningar som bygger på en hållbarhetstradition.

ANNONS