Volvo PV slutar sälja C30

ANNONS
|

Volvos C30 premiärvisades som koncept i Detroit i januari 2006. Bilen var minnesvärd för flera saker, men det som fick åskådarna att dra efter andan var i första hand att den var en halv däckbredd från att rasa ner från rampen till den scen där den visades upp.

Viktigaste och mest påtagliga nyheten var att den hade en baklucka som var helt i glas, vilket väckte mycket uppmärksamhet. Bilen visades sedan i produktionsversion i Paris i september samma år och det hann säljas 40 stycken i Sverige det första året.

Volvo C30 var en tvådörrars sportig bil, men just två dörrar var omdiskuterat inom Volvo redan från början.

ANNONS

I efterhand kan man konstatera att det var ett misstag. Kunderna ville ha bakdörrar, även om det var till ett lite baksäte.

Året efter introduktionen, alltså 2007, såldes C30 i 4018 exemplar i Sverige, vilket gav en 19:e plats i försäljningsstatistiken.

Det var också det bästa årsresultat bilen nådde upp i. Redan året efter sjönk försäljningen i Sverige till 2705 bilar och efter det har den legat på 1600-1800 per år. Totalt rullar det knappt 12000 exemplar av C30 i Sverige, enligt Bil Swedens statistik.

Men nu är det slut.

Volvos vd, Stefan Jacoby, sa i ett pressmeddelande när han presenterade efterföljaren:

- Nya V40 är ett femdörrars, femsitsigt syskon till Volvo C30.

Volvo Personvagnar räknar med att sälja 90 000 exemplar per år av nya Volvo V40. Hela 85 procent av totalvolymen kommer att köras av europeiska kunder. De största marknaderna, förutom Sverige, är Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Belgien, Italien, Holland, Spanien, Japan, Kina, Schweiz och Australien.

V40 och dess XC40-variant som presenteras senare i år räknas till Golfklassen och kommer att ersätta både C30, S40 och V50.

Några nya C30 kommer trots allt att rulla vidare i Sverige – men då är det verkligen i det tysta.

Volvo Personvagnar använder nämligen några C30 som bas för utvärdering av sin elbilssatsning. Så ett antal C30 byggs om ute på Hisingen och kommer att rulla omkring som rena elbilar, bland annat här i Göteborg.

ANNONS

ANNONS