Volvo PV samarbetar med Swedish House Mafia

ANNONS
|

Swedish House Mafia gjorde sin sista spelning ihop tidigare i år. Men än har inte gruppen splittrats helt. På uppdrag av Volvo PV har de gjort en ny version av låten Leave the world behind, som gruppen släppte redan 2009.

–Lyssnar man på låten på en rökig klubb i Miami betyder den en sak. Men när vi använder den tillsammans med vacker skandinavisk miljö får den ett nytt budskap. Den skiljer sig markant från tidigare, det är ingen houselåt längre, säger Per Cerleö, marknadskommunikationschef på Volvo PV.

Låten blir en del i marknadsföringen av den nya XC60:n. Enligt Per Carleö har Volvo PV börjat jobba mer med musik i marknadsföring, bland annat på grund av känslorna det väcker. Det är något som Eva Ossiansson, varumärkesexpert på Handels, också betonar.

ANNONS

– Musik och varumärke, den totala känslan för vad man förmedlar är väldigt viktig. Musiken väcker starka känslor hos oss. Det blir någonting man förknippar, det blir slagdängor och någonting vi hela tiden bär med oss, ungefär som Tommy Nilsson och Pripps Blå-reklamen, säger hon.

Den svenska sångerska Lune medverkar också i den nya versionen med tillhörande musikvideo som har premiär i kväll. Eva Ossiansson talar om hur företag och musikgrupp kan kapitalisera på varandras varumärken.

– Utifrån Swedish House Mafia, vad de symboliseras av och förmåga att locka en yngre publik så har man från Volvo gjort bedömningen att de värden som Swedish House Mafia står för och deras dragkraft kan locka en kundgrupp för bilarna, säger Eva Ossiansson.

ANNONS