Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Volvo och regeringen om coronaviruset

Coronovirusets effekt på svenskt näringsliv är än så länge ”begränsad” enligt näringsminister Ibrahim Baylan. Trots fordonsindustrin önskan om en korttidsvecka presenteras inga nya stödåtgärder från regeringen.
– Omkring 80 procent av våra medlemmar kommer få problem inom de kommande två veckorna, säger Peter Bryntesson, på branschorganisationen FKG.

Regeringen träffade på fredagen företrädare för bland annat AB Volvo, Volvo Cars, branschorganisationen Fordonskomponentgruppen och facket IF Metall för att diskutera coronavirusets följder för svensk ekonomi och landets företagare.

Under en pressträff med näringsministern Ibrahim Baylan och utrikeshandelsminister Anna Hallberg säger statsråden att mötet med näringslivet var givande.

– Vi hade ett väldigt bra möte med företagen och de andra företrädarna i dag. Fick en bra beskrivning av deras verksamhet i Sverige och som i övriga delar av världen, säger Ibrahim Baylan (S).

Inga nya besked om industristöd från regeringen

En fråga som diskuterades nära under coronasamtalet var regeringens möjligheter att ge ytterligare stöd till särskilda sektorer eller företag i kris, även kallat korttidsarbete. Men näringsministern kunde inte peka på när ett sådant fördjupat stöd kan bli verklighet.

– Det finns redan i dag möjlighet för regeringen att vid en stor ekonomisk nedgång kunna gå in och ta beslut om stöd svenska företag. Det vi jobbar med nu är att ta fram ett förslag som ger regeringen bredare möjligheter att gå in i partnerskap så att personal kan kompetensutvecklas istället för att varslas, så som vi såg under finanskrisen. Vi räknar med att kunna lägga fram ett sådant förslag inom kort, säger näringsministern och fortsätter.

– Regeringen har flera verktyg om situationen skulle bli allvarligare, men vi är inte i ett sådant läge nu.

Enligt Peter Bryntesson, senior rådgivare vid branschorganisationen Fordonskomponentgruppen skulle den så kallade korttidsveckan behöva vara på plats redan i dag.

– Omkring 80 procent av våra medlemmar kommer få problem inom de kommande två veckorna, visar vår enkät och statistik. Detta lämnande vi också över till regeringen i dag, säger han.

Volvo Cars vill ha korttidsvecka – "positivt initiativ"

Det är inte bara FKG som är av den hållningen. Enligt Peter Bryntesson var samtliga delar av näringslivet som deltog under dialogen överens om att en korttidsvecka är nödvändigt. Att regeringen inte nu presenterar ett sådant system tar han dock med ro.

– Man kan väl säga som så att vi skulle bli väldigt besvikna om det inte finns med i vårbudgeten, säger han.

Även Volvo Cars efterfrågar en ”korttidsvecka”

– Det är en intressant diskussion som vi stöttar. Det är ett positivt initiativ för den svenska industrins konkurrenskraft, säger Stefan Elfström, presschef för Volvo Cars.

Han beskriver samtalen med regeringen som ”ett välkommet initiativ” men avslöjar få konkreta detaljer om mötet.

– Vi tycker det var en bra diskussion, men vi kan inte säga något om resultaten av diskussionen, säger Stefan Elfström.

Fakta: Förslaget i korthet

Nuvarande regler kommer att gälla, men utredningen föreslår att systemet med korttidsarbete byggs ut till att gälla fler situationer av allvarliga kriser, för exempelvis enskilda företag. Stödet kan normalt gälla i sex månader.

När systemet slår till kan exempelvis arbetstiden begränsas till fyra dagar i veckan, eller 80 procent av arbetstiden. Lönen blir i det fallet 92 procent av den gamla inkomsten samtidigt som staten skjuter till pengar till företaget, enligt ett system där alla tre parter delar kostnaden för övervintringen.

Ett kriterium för att få det statliga krisstödet är att företaget också undersöker möjligheten att utnyttja tiden till att utbilda eller validera personalen. Staten ska då ersätta 60 procent av arbetsgivarens kostnad för utbildningsinsatsen.

Tillväxtverket blir den myndigheten som får avgöra om kriterierna för statligt stöd är uppfyllda.

Källa: TT, Statens offentliga utredningar

Även AB Volvo är tystlåtna om vad exakt som sades på mötet.

– Det är alltid viktigt att ha en dialog med politiska företrädare och det är bra att regeringen tycker det är viktigt att veta hur situationen med covid-19 ser ut för näringslivet, säger Claes Eliasson, presschef för Volvokoncernen.

Har ni framfört några krav eller önskemål på vad ni vill regeringen ska göra?

– De framför vi i så fall direkt i samtalen och inte genom media, säger Claes Eliasson.

Han hävdar att AB Volvo ännu inte ser några effekter av det nya coronaviruset.

– Än så länge har vi inga bekymmer med produktion eller liknande. Vi ser ingen skillnad, säger Claes Eliasson.

Utrikeshandelsminister Anna Hallberg kommer nu kräva att frågan om coronavirusets effekter på företagen och ekonomin tas upp på nästa möte med kollegorna i EU.

– Det finns ljustecken i Kina, vi ser indikatorer som pekar på något mer stabil utveckling i landet. Bland annat börjar Kina återuppta produktionen. Däremot är det större osäkerhet kring Europa, som står för 80 procent av vår export och 70 procent av vår import. Och när viruset kryper allt närmare oss påverkar det vår industri här i Sverige, säger Anna Hallberg.

Texten uppdateras.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.