Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Volvo + Liseberg= sant. Göteborgsikonerna slår sig samman, och det kommer att öka besökstrafiken till hela evenemangsstråket tror Lisebergs vd Andreas Andersen. Bild: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Volvo och Liseberg vill bygga upplevelsecentrum ihop

Volvobolagen och Liseberg har börjat planera att bygga ett upplevelsecentrum vid nöjesparken när Volvomuseet ska flytta.

I samband med att Platzer köpt marken i Arendal där Volvomuseet ligger, började både AB Volvo och Volvo Cars fundera på om det går att hitta en ny och mer central plats i Göteborg för verksamheten.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Blickar mot utbyggnaden

Blickarna riktas nu mot Lisebergsområdet som står inför en stor utbyggnad de närmaste åren, och Volvobolagen och Liseberg har börjat tala om att finna en plats för ett upplevelsecentrum i området. Enligt Lisebergs pressavdelning handlar det om mark söder om Saabs gamla växellådefabrik.

– Det här handlar om att öppna upp Volvo, så fler kan ta del av vår industrihistoria, våra fordon och betydelsen av Volvo för Göteborgs stad, säger Håkans Samuelsson, vd för Volvo Cars i ett pressuttalande.

LÄS MER: Lisebergs miljardprojekt får klartecken

AB Volvos koncernchef Martin Lundstedt resonerar i liknande banor:

– Ett upplevelsecentrum i vår hemstad stärker vår ställning som innovativt bolag som sätter människan i centrum, säger han.

Kan dra många nya besökare

Ännu så länge är upplevelsecentret bara på planeringsstadiet, men både Liseberg, Göteborg Stad och Volvobolagen är involverade i samtalen. Och med grannar som Svenska Mässan, Liseberg och Universeum är det tänkt att upplevelsecentret ska stärka evenemangsstråket.

– Att skapa en modern, internationell Volvoupplevelse i synergi med Lisebergs centrala läge och expansion, kan satsningen dra hundratusentals fler gäster till evenemangsstråket, säger Lisebergs vd Anderas Andersen.

Dåtid, nutid och framtid

Volvos nya upplevelsecentrum ligger ett par år framåt i tiden, men ett läge nära Liseberg skulle kunna skapa en win-winsituation för den göteborgska ikon-trion.

– Vi diskuterar om det i samband med Lisebergs expansion också kan rymma ett upplevelsecentrum för Volvo Cars och AB Volvo, där vi visar det som finns på dagens museum, men också var vi står i dag och framtidsvisionerna. Tanken är att det skulle bli dåtid, nutid och framtid under ett tak, säger Stefan Elfström, på Volvo Cars pressavdelning.

Kommer det att bli ett interaktivt upplevelsecentrum?

– Så långt har vi inte kommit ännu. Första steget är att hitta en plats, och sedan finns det en massa kreativa idéer kring innehåll, säger han.

Planerar Volvo att bygga nya moderna radiobilar till detta?

– Haha, det ingår inte i den här visionen, säger Stefan Elfström.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.